ANMELDELSE

«City of Stars»:
Musikkteater på sitt beste
I denne navlebeskuende forestillingen får vi et humoristisk innblikk i livet bak scenen, men også et skråblikk på den årelange prosessen på vei mot Normoria.
I påvente av nytt kulturhus i Kristiansund så benytter Operakoret muligheten til å by på seg selv i en annen rolle enn det vi er vant til, som operakor i en forestilling med profesjonelle solister.
Kristiansund Operakor inviterte publikum til en helaftens musikalsk forestilling med «City of Stars» under Operafestukene 2025. Her sto kjente musikalperler i sentrum, framført med innlevelse og solid musikalsk presisjon. Men det var ikke bare musikken som var i fokus. Gjennom hele forestillingen ble publikum tatt med på en reise gjennom korets arbeid med operaåret, ispedd finurlige tablåer som bandt sammen sangene og fortalte historien om det siste året i erverdige Festiviteten.

Musikalsk bredde og sterke prestasjoner
Dirigent Elin Persson ledet koret gjennom en variert meny av musikalske innslag, fra intime ballader til storslåtte fellesnumre. Med seg hadde de KINDA trio, bestående av Jasmina Zivic, Anna Ostachowska og Zhala Aliyeva, som sto for musikalsk arrangering. Musikerne Robert Sztorc, Rune Tylden og Haonan Ding leverte solide akkompagnementer.
Kvelden åpnet med «A Million Dreams» fra The Greatest Showman, en drømmende start som satte stemningen. Derfra gikk det videre til den intense «America» fra West Side Story, der kraftfulle stemmer og energi fylte salen. Nummer som «Big Spender» fra Sweet Charity og «One Day More» fra Les Misérables viste korets evne til å veksle mellom humor og dramatikk.
Akt én ble rundet av med den humoristiske «Coffee Break» fra How to Succeed in Business Without Really Trying, der det humoristiske tablået om frivillig arbeid og dugnadsgjengen fikk publikum til å le. Besteforeldre som trådte til som barnevakter, og naboer som stilte opp i siste liten, ble skildret med et treffende skråblikk.

Slik er operaåret i Kristiansund
Mellom sangene spilte koret ut tablåer som skildret alt fra prøvesang til kostymeprøver, dugnadskaffe og forberedelser til premierekvelden. Den røde tråden var at dette var siste året Operafestukene skulle spilles i Norges eldste operahus, Festiviteten, før det nye operahuset står klart ut på våren. Med folkelig tone beskrev koret hvordan Festiviteten både elskes og «uffes» over – et bygg med sjel, men også behov for modernisering.
Et høydepunkt i forestillingen var korets humoristiske fremstilling av de endeløse kommunestyremøtene og utsettelsene rundt finansieringen av det nye operahuset. Både drømmer og frustrasjon kom fram, ikke minst i nummeret «Normoria», der korets egen Asgeir Bahre Hansen, som også er sjef for det nye kulturhuset, spilte en sentral rolle som «Big Spender».

Full trøkk i akt to
Etter pausen tok romantikken over med «City of Stars» fra La La Land, før den energiske «Get Me to the Church on Time» fra My Fair Lady brakte latteren tilbake. Koret viste sin evne til å veksle mellom det lette og det alvorlige, blant annet i den rørende «Castle on a Cloud» fra Les Misérables.

I nummeret «Cabaret» fra musikalen med samme navn ble publikumsrollen løftet fram. «Vi elsker dere?» ble det sagt fra scenen, før koret leverte en kraftfull påminnelse om hvor viktig publikum er for operamiljøet i byen.
Kvelden ble avsluttet med en energisk fremføring av «The Greatest Show» fra The Greatest Showman, der hele ensemblet fikk skinne. Med både musikalsk bravur og en teatralsk finale knyttet de sammen både korets egen historie og fremtiden som venter.

En hyllest til fellesskapet
Forestillingen var musikkteater på sitt beste. Dette likte vi og dette likte publikum. Det var også en hyllest til fellesskapet bak scenen. Koret uttrykte takknemlighet overfor familiene og vennene som muliggjør deres innsats – «Uten dere – ingen oss», som det står i programmet.
Regissør Marit Grytnes Dullaert og prosjektleder Randi Sandstad hadde laget en sammenhengende forestilling som sømløst bandt de ulike nummerene sammen. Lyssettingen, multimediaeffektene og de enkle kostymene kostymeskiftene bidro til å gi hver scene sin unike stemning.
Medvirkende
- Dirigent/kormester: Elin Persson
- Regissør: Marit Grytnes Dullaert
- Prosjektleder/regiassistent: Randi Sandstad
- Repetitører: Hedda Hansen Berg, Margaret Rensvik, Rune Tylden
- Kostyme: Gunnhild Eide Grøtta
- Hår/maske: Maren Togstad, Tatiana Thordarson
- Scenemester: Kim Taftø
- Multimediadesign: Plamena Dicheva
- Lys/projeksjon: Vegard Hoel, Levi Engeli Johansen
- Manus: Marit Grytnes Dullaert, Randi Sandstad
- Musikalsk arrangering: KINDA Trio
Et musikalsk festfyrverkeri

Publikumet i Festiviteten svarte med stående applaus, og det var ikke vanskelig å forstå hvorfor. Kristiansund Operakor hadde levert en gjennomført forestilling med solid musikalsk innhold, en variert programrekke og et profesjonelt scenearrangement. «City of Stars» er et godt eksempel på hvordan lokalt kulturliv kan by på opplevelser av høy kvalitet. Vi kunne tenkt oss mer tempo i skifter og overganger. Sangprestasjonene er som det skal være i et lokalt blandakor. Man synger med den stemmen man har. Slik skal det være. Men du verden for en forestilling. Det blir fem på terningen. Dette vil vi ha mer av.