Kulturbyen Kristiansund

Kari Telstad er en anerkjent komponist fra Averøy.

«Det er veldig viktig for meg at jeg får fremført dette lokalt.»

Hun er bare 37 år og lever av å skape ny musikk, som hun helst vil fremføre lokalt i nærmiljøet sitt på Nordmøre. Hvordan har Kari Telstad Sundet kommet dit hun er i dag? Vi møtte den talentfulle komponisten for å finne svar.

Publisert

Kari Telstad Sundet (37) er anerkjent komponist fra Averøy, som bor og jobber i Kristiansund.

Nordmøres nye kulturavis, NP.no, traff henne først på presentasjonen av Nordic Light 2.0. Derfra var veien kort til å ta en prat om hennes produksjoner og planer.

– Du er heltids komponist, og det går rundt?

– Ja, og nå må jeg jobbe meg litt opp igjen. Jeg var syk i et år, og det har vært utfordrende. 

Kari forklarer at hun har et enkeltmannsforetak, og at man lever litt sånn fra bestilling til bestilling. Hun illustrer hverdagene for en skapende kunstner: 

– 30.000 her, 50.000 der og 70.000 der, så har du kanskje noen inntekter, og så er det fremføringer, men stort sett så er det sånn fra oppdrag til oppdrag.

Kari Sundets bakgrunn er blant annet at hun har en mastergrad fra Griegakademiet i Bergen. I tillegg har hun et år ved Chopin-akademiet i Warszawa, i Polen.

Griegakademiet

Griegakademiet utdanner musikere, komponister, musikkvitere, musikkterapeuter og musikkpedagoger, og har til sammen nærmere 300 studenter. De tilbyr musikkutdanninger i et bredt musikkfelt med ulike sjangrer og sjangeroverskridende uttrykksformer, og med ulike måter å bruke musikk. 

KILDE: Griegakademiet

– Er det samtidskomponist som er den båsen du setter deg selv i, om du må sette deg i en?

Kari bruker ikke lang betenkningstid, men smiler og sier: 

–Jeg skriver jo ny musikk. 

Musikken Kari komponerer har et tonalt utrykk. I tillegg skriver hun mye som omtales som elektroakustisk. Hun forklarer: 

–Det er jo ofte litt sånn flytende klangredskap og elektronikk jeg bruker til å lage mitt uttrykk. Samtidig er det ikke den mest eksperimentelle samtidsmusikken. Når det er et ganske tonalt musikk utrykk, så er det vel litt mellom to stoler på en måte. Det er ikke hyper-tradisjonelt, men det er heller ikke veldig eksperimentelt.

– Du blander litt det tradisjonelle. Skal vi si som for eksempel, kammermusikk med elektronikk og litt nytt, som om fortiden møter fremtiden?

– Jeg blander litt lydlandskaper som lyddesign. Ja, så blander jeg inn litt folkemusikk. Ja, jeg er en sjanger-mikser. Jeg synger og har sunget veldig mye folkemusikk. 

Kari forklarer videre at hun liker å lage et landskap. Hun bruker veldig mye felt opptak. For så å bygge et musikalsk, tonalt landskap rundt.

– Du bruker elektroniske instrumenter?

Bergen Assembly

Bergen Assembly er en fleksibel modell for kunstproduksjon som leder frem til offentlige arrangementer i Bergen hvert tredje år. Hver treårssyklus ledes av en eller flere convenere som står fritt til å utforme og organisere prosjektet slik de ønsker, og kan derfor ha helt ulik karakter fra gang til gang.

KILDE: Bergen Assembly

– Ja, jeg har vært med på andre ting som er mer teknisk også. Når jeg var med på Bergen Assembly i 2016. Da bygde vi et instrument for døve, og det var sånn touch sensitive pads som måtte programmeres, og da måtte jeg lære litt om det, JavaScript og bruke slike verktøy.

Kari forteller videre at man hadde det hun beskriver som sub-backpack på ryggen, i tillegg til retning-streknings-bestemte mikrofoner. Mye ble basert på vibrasjoner fra lydbildet. Så gjorde man opptak, og deretter puttet vi sampler fra det inn i den touch sensitive konsulen, som kunne spilles på av denne på konserter.

En Kari engasjert forklarer om at det er forskjellige ting som påvirker samtidsmusikk. Musikk gjennom struktur og teori gir jo på en måte planmessighet. For henne, påpeker hun, er det også rom for litt improvisasjon. 

Vi traff Kari Sundet også på informasjonsmøtet til Nordic Light 2.0

Veien til å bli komponist går gjerne gjennom flere musikalske utrykk gjennom livet, så jeg spør:

– Men du har spilt i band?

– Ja, jeg har vært vokalist i band, og så har jeg spilt en del tangenter i band også, svarer Kari og legger til at det er sang som er hovedinstrumentet hennes opprinnelig.

–Jeg er mezzosopran og nå synger jeg faktisk i kor Prima på Averøy. Der min søster er dirigent. Tid er det ikke nok av, for hun legger til at det hadde vært artig og vært med mer i kor, men hun sier at hun ikke vet hvor hun er til enhver tid. 

– Det krasjer ofte med andre ting.

Kari forklarer at det er mange som inspirerer henne, så jeg spør om hun har noen hun kanskje liker bedre enn andre?

–Jeg liker veldig godt Laurie Anderson. Det er en av mine inspirasjonskilder. Forteller hun, før hun fortsetter litt vemodig: – men så har jeg også gode inspirasjonskilder som ikke er musikalsk, selvfølgelig, sånn som for eksempel David Lynch, som dessverre døde nettopp.

David Lynch

David Keith Lynch (1946–2025) var en amerikansk regissør og filmskaper. Kjent for et unikt utrykk, og til dels surrealistisk kunst utrykk. 

–Ja der har du litt musikk, også, spenningsmessig. Om man tenker filmene hans og Twin Peaks for eksempel?

– Ja. Og så er det selvfølgelig Stravinskij. Kanskje ikke så lurt å si akkurat nå, siden de russiske er litt kansellert. Det blir jo ikke fremført mye nå. Górecki, en polsk komponist, som sikkert mange ikke vet om. Han har laget fantastisk musikk.

Kari legger til at hun liker veldig godt renessanse musikken fordi den er litt sanselig som eksempel nevner hun Palestina. 

– Musikken henger og bare skifter akkord farge underveis. Som i en sånn stor musikalsk katedral på en måte, som du bare er inni, og så har du liksom ingen begynnelse eller slutt. Jeg liker veldig godt vokal musikken fra renessansen.

– Men? Hva er planene fremover?

KUPP – Norsk Komponistforening og Music Norway

KUPP startet opp i 2018 og er et utviklings-, nettverks- og promoteringsprogram for unge, lovende komponister.

Med KUPP ønsker Norsk Komponistforening og Music Norway å tilrettelegge for at unge norske komponister skal få verktøy i arbeidet med markedsføring, innsalg, nettverksbygging nasjonalt og internasjonalt, og i en periode få noen inngangsporter til nøkkelpersoner i disse nettverkene.

Hver runde går over to år hvor det velges seks komponister som gjennomgår et program i flere faser. Målgruppen er nyutdannede komponister under 35 år med ambisjoner om en internasjonal karriere. Siste års komposisjonsstudenter kan også søke.

KILDE: Talent Norge

– Jeg skal skrive et stykke til Aslak Fiske Fjalestad, med strykekvartett. Han bor jo ikke i Kristiansund eller på Nordmøre, men han er herfra. Ja, også venter vi fortsatt på et KUPP-verket ditt skal bli fremført. Det er skrevet for Ensemble Dali. Det var det veldig viktig for meg at det er et lokalt ensemble. Det er støttet av Talent Norge og Music Norway og en del sånn store kanoner. De har promoteringsbudsjett og hele pakka, og vi hjelp og blir dyttet fram. De kan sende inn anmeldere og så videre. 

Kari har stort hjerte for Kristiansund og Nordmøre, noe som blir tydelig når hun legger til: 

–Det er veldig viktig for meg at jeg får fremført dette lokalt, og ikke i Oslo for de får jo mye sånn. 

– Jeg tenkte at når jeg får 200 000, så skal ikke de pengene gå ut i et ensemble som allerede har penger i Oslo.

Litt bekymret sier hun at Ensemble Dali dessverre ikke har nok sangere pr. i dag, til å få gjennomført verket. Prosessen har derfor blitt stående litt fast.

– Det håper vi å få til så jeg slipper å gjøre det jeg ikke har lyst til, og sette det opp i Oslo.

Men Kari driver ikke bare med et prosjekt om gangen:

– Jeg har også skrevet musikk til en dokumentarfilm som heter Dhamma. Den har ikke kommet ut enda. Sier hun og fortsetter: 

– Ja og så har jeg skrevet musikk til lydbok. Jeg har skrevet musikk til alle de nye utgivelsene til Hamsun på lydbok hos Gyldendal, sier Kari som har en allsidig produksjon før hun avslutter. 

– I løpet våren kommer er jeg også med på en CD med blant andre Hege Høisæter og Jorun Bratlie, som skal komme ut på plateselskapet Lawo Classics.

LAWO er et plateselskap for klassisk musikk
Powered by Labrador CMS