SE VIDEO

En observerende mester besøkte Kristiansund
Med lune historier, sterke tekster og nye låter trollbandt han et lyttende publikum i Kristiansund fredag kveld. Publikum lot seg røre av en av Norges største visekunstnere.
Det ble både latterkrampe og klump i halsen da visesangeren loset salen gjennom nye låter og gamle klassikere.
Konserten var en del av Eggums pågående «Observatør»-turné, og viste en artist som fremdeles evner å skape nærhet på scenen. Låter som «Mor, jeg vil tilbake», «Ryktet forteller», «Ta meg med» og «De skulle begrave en konge stor» sto på kveldens program, sammen med ferske sanger fra det nye albumet «Observatør» – inkludert tittelsporet.

Mye latter i salen
Stemningen i salen var preget av mye latter, spesielt da Eggum delte historier fra sitt lange liv som artist. Et av høydepunktene var fortellingen om hvordan han ble en del av Gitarkameratene. Egentlig ønsket han at gruppen skulle hete Gitarvennene, men måtte gi seg da de andre insisterte på Gitarkameratene.
– Jeg mente det var akkurat det samme, fortalte Eggum, til stor latter fra salen.
Hans tørre humor og selvironiske kommentarer skapte en varm og uformell tone gjennom hele konserten. Flere i publikum humret gjenkjennende underveis i konserten, uten at det gikk på bekostning av den alvorlige undertonen i mange av sangene.

Nordmørsposten tok en prat med to av gjestene som koste seg på konsert
Blant de fremmøtte var Anita Rodriguez (52) og Lillian Karlsen (48) fra Averøy, som lot seg imponere av Eggums måte å formidle på.
– Han sier mye med lite. Han bruker få ord, og det er et enkelt budskap, sier Karlsen.
Hun trekker særlig fram hvordan tekstene reflekterer et levd liv, og særlig de valgene man ikke tar.
– Han har masse selvironi. Det føltes uanstrengt for han å stå der, det er en del av han. Man må høre på teksten, for det er en historie i hver sang, sier Karlsen.
For Anita Rodriguez var det en sang tidlig i konserten som gjorde spesielt inntrykk.
– Jeg likte godt den om kongens grav. Det var så sterkt, det å begrave en konge stor, sier Rodriguez.
Hun peker på at sangen også har fått anerkjennelse på nasjonalt nivå.
– Han fikk Spellemannpris for den, legger hun til.
Rodriguez uttrykker også at hun setter stor pris på hvordan artisten klarer å blande humor og alvor på en naturlig måte.
– Jeg liker humor og slike små innslag. Det gir konserten en ekstra dimensjon, sier hun.
Et publikum som lyttet
Begge fremhever hvordan konsentrasjonen i publikum var merkbar gjennom hele konserten. Folk fulgte nøye med på hver tekstlinje og hver historie som ble fortalt.
– Folk var så konsentrerte at noen på nabobordet reagerte da noen åpnet en potetgullpose litt lenger bort, forteller Karlsen.
Det sier sitt om stemningen i rommet: Publikum ville ha med seg hver eneste nyanse i historiene som ble fortalt fra scenen.

Et mesterverk i norsk visekunst
Med albumet «Observatør», sitt 25. i rekken, bekrefter Jan Eggum sin posisjon som en av Norges sterkeste låtskrivere og tekstforfattere. Albumet inneholder 11 nye sanger, der Eggum briljerer med sitt presise og skarpe blikk på omgivelsene. På albumet har han med seg noen av landets mest rutinerte musikere: Anders Engen, Bugge Wesseltoft, Audun Erlien, Bendik Hofseth og Nils Petter Molvær – musikere som har fulgt Eggum siden 1990-tallet. Kveldes konsert tok han helt på egen hånd.
Siden platedebuten i 1975 har Eggum høstet både Spellemannpriser, strålende kritikker og trofast publikum. Han har holdt et høyt nivå i både tekst og melodi gjennom hele sin karriere, og blitt stående som en av de sterkeste stemmene i norsk visemusikk.
Kvelden på Kulturfabrikken viste at Jan Eggum fortsatt evner å kombinere ettertenksomhet og humor på en måte som treffer publikum midt i hjertet – en kunst som bare de aller største mestrer.
Det er verd å nevne at Jan Eggum og Halvdan Sivertsen var med på åpningen av Kulturfabrikken i 2019.

Her kan du se videoklipp fra konserten
Video: Vegard Grimstad