KONSERTANMELDELSE

Lars Bremnes på scenen i Kulturfabrikken i Kristiansund.

Fikk JA fra Taylor Swift

Lars Bremnes og hans kompetente medmusikanter gjennomførte en strålende konsert på Byscenen lørdag kveld. Rundt 200 tilskuere valgte bort operaen til fordel for Bremnes’ unike tolkninger av internasjonale klassikere, gjendiktet til nordnorsk. Resultatet ble en fantastisk musikalsk opplevelse.

Publisert Sist oppdatert

Lars Bremnes er ute på en miniturné som startet på Åndalsnes, via Surnadal og endte opp på Kulturfabriken i Krisitansund, lørdag kveld. 200 gjester fylte plassene rundt bordene på Byscenen da Lars Bremnes (gitar, saksofon, vokal), sammen med Bernt Rune Stray (gitar, bass, piano) og Anders Engen (perkusjon, banjo, synth), leverte en konsert basert på prosjektet «Store sanger på et lite språk». Konserten tok for seg internasjonale klassikere, gjendiktet til nordnorsk, med et musikalsk uttrykk som spente fra jazz og swing til viser og pop.

Lars Bremnes er ikke bare en god musiker, men også en god historieforteller.

Bremnes fortalte under konserten at han i mange år har samlet på sanger som har en tidløs kvalitet. Noen er klassikere fra 1930-tallet, som Jerome Kerns og Oscar Hammersteins «All The Things You Are», mens andre er moderne favoritter som Taylor Swifts «Seven». Spørsmålet han stilte seg, var: Hvordan ville disse låtene høres ut på nordnorsk?

Lars Bremnes (gitar, saksofon, vokal), bak: Anders Engen (perkusjon, banjo, synth)

Fra Billie Holiday til Taylor Swift

Konserten åpnet med to låter nært knyttet til jazzhistorien: «Alle ting du e», gjendiktet fra «All The Things You Are», og «Heile mæ», Bremnes’ tolkning av «All of Me», skrevet av Gerald Marks og Seymour Simons. Billie Holiday spilte en nøkkelrolle i å gjøre «All of Me» berømt med sin innspilling fra 1941, mens «All The Things You Are» er mest kjent gjennom tolkninger av artister som Ella Fitzgerald.

Bremnes gjorde disse låtene til sine egne ved å gi dem et nordnorsk uttrykk. Han sang med varme og dyp innlevelse, godt akkompagnert av Strays dempede gitarspill. Det skapte en elegant åpning på konserten, før han gikk videre til mer moderne klassikere.

F.v.: Bernt Rune Stray, Anders Engen og Lars Bremnes.

Et tidlig høydepunkt kom med låten «Sju», gjendiktet fra Taylor Swifts «Seven». Bremnes fortalte hvordan Swift ga ham lov til å tolke låten på sitt eget språk. Resultatet var en melankolsk og samtidig vakker versjon som traff publikum.

Blant andre kjente tolkninger var Jacques Brels «Le bonbon», her gjendiktet til «En pose godt», og Jacques Préverts «Les feuilles mortes», fremført som «Spor i sand». Bremnes bemerket: – Dere er heldige i kveld. Jazzmusikere pleier å hoppe over de vanskelige delene, men her får dere hele låten. Så kan dere skryte av det til barnebarna eller på quiz.

Lars Bremnes er en løs og ledig kar som gjerne byr på noen dansetrinn fra scenen.

Hva er det med mødre og mannlige artister?

Bremnes brukte flere anledninger i løpet av konserten til å reflektere over sin oppvekst og morens rolle i hans musikalske utvikling. Hun elsket jazz og festklassikeren «All of Me», en låt som ofte samlet familien rundt pianoet.

Dette er andre gang på rad en mannlig artist her på Kulturfabrikken trekker frem sin mors betydning for karrieren. Hvorfor denne fascinasjonen? Er det minnene om barndommens musikk, eller båndet til morens emosjonelle formidlingsevne som har formet dem?

Anders Engen bidro til et flott lydbilde med piano, perkusjon og banjo.

En konsert med dynamikk

Konserten utviklet seg gradvis fra en rolig start til mer energiske partier. Bob Dylans «Every Grain of Sand», fremført som «Kvært lille korn av sand», var et høydepunkt med sterk gitarsolo og engasjert klapping fra salen. Bremnes avsluttet med en kraftfull versjon av «Hvis du må gå», som ble møtt med stående applaus.

Bernt Rune Stray bød på herlige basslinjer og gitarsoloer

Lydtekniker Synne Stenersen, som har samarbeidet med Bremnes i flere prosjekter, sørget for at lyden satt perfekt, og at både detaljene i den sarte saksofonen og de mer kraftfulle partiene fikk komme til sin rett. Nordmørspostens kulturmedarbeider stusset like vel over lydbildet. Var ikke Lars Bremnes sin vokal vel mye fremme i forhold til resten av bandet? Vi måtte diskutere saken med Kulturfabrikkens egen lydspesialist Torkild Madsen som sa seg enig. – De kunne trekt vokalen litt tilbake slik at det var mer i et med resten av bandet, og påpeker at dette er nok et valg de har gjort, slik at tekstene kommer tydelig frem. Jeg ville trekt den den litt bak, poengterte Torkild Madsen. Da var ikke Nordmørspostens anmelder helt på jordet. For ikke å henge oss opp i for mange detaljer, så må vi påpeke at dette var en konsert helt i toppsjiktet. Derfor tar vi oss friheten i å pirke litt i detaljene. 

F.v.: Bernt Rune Stray, Lars Bremnes og Anders Engen.

En vellykket konsert i toppsjiktet

Dette var en vellykket hyllest til de kjente låtskriverne, framført gjennom et nytt språk. Ved å gi internasjonale klassikere et nytt liv på nordnorsk, dyktige musikere, klarte Bremnes å skape en minnerik lørdagskveld. Nordmørsposten er strålende fornøyd og premierer Bremnes og mannkapet med en femmer på terningen.

Her kan du se videoklipp fra konserten

VIDEO: ODD INGE TEIGE

Powered by Labrador CMS