Don´t Panic av Anne Kat. Herland på Kulturfabrikken.

Inntok Kristiansund med kunstig intelligens og sylskarp satire

Med iPad i hånda og humor som våpen ble publikum i Kristiansund med på et forrykende dypdykk i kunstig intelligens. Jeg satt blant publikum, og opplevde en forestilling som både fikk meg til å le høyt – og tenke hardt.

Publisert Sist oppdatert

Anne-Katrine Hegna Hærland

Anne-Katrine Hegna Hærland (født 1972) er en norsk komiker og programleder, kjent fra humorprogramet Nytt på nytt på NRK

I 2005 gav hun ut den humoristiske boka Krig og fred og religion og politikk og sånn, og i 2007 gav hun og Eyvind Hellstrøm ut kokeboken Inn med sølvskje: bagatellemat gjort forståelig. Hun har også virket som standup-komiker og hatt flere sceneshow.

Hærland begynte å jobbe som lystekniker i NRK i 1993. Deretter ble hun ansatt i NRKs U-redaksjon og jobbet der en måneds tid. Høsten 1996 debuterte hun som programleder i serien Direkte lykke som gikk på NRK2. Høsten 1997 ble hun programleder i sitt eget show, Bombay Surprise (NRK2), deretter i programmet Bla, bla, bla i 2000.

Det var en nesten full sal på Kulturfabrikken torsdag kveld, 24. april. Publikum var en blanding av alt fra ungdom til pensjonister – og stemningen var spent.

Selv var jeg nysgjerrig: Hvordan får man publikum til å le av kunstig intelligens?

Svaret viste seg å være: Ved å være Anne-Kat. Hærland.

– Jeg har holdt på med kunstig intelligens i tre år. Det er et felt hvor det fremdeles er veldig lite kunnskap og fryktelig mye sterke meninger, fyrte Herland av i en av de første strofene. 

Hun la heller ikke skjul på at dette ikke var en vanlig standup.

Hun beskrev forestillingen som et resultat av fulltids nerding, og det ble fort tydelig at hun hadde kontroll på stoffet sitt.

Politisk porno og klonet statsminister

Blant de mer absurde – og minneverdige – øyeblikkene var da Hærland spilte av en syntetisk Jonas Gahr Støre som leste opp et omskrevet forord fra sin egen bok. Stemmen var klonet, tonen jovial, innholdet absurd. Og publikum lo.

Don´t Panic av Anne Kat. Herland på Kulturfabrikken.

– Jeg klonet stemmen hans tidlig i prosessen. Det er en av lydene på vekkeklokken min, sa hun.

Hun fortalte også hvordan hun testet ut KI-verktøy ved å generere pornografi – med politisk vri.

– Som på 80-tallet da vi slo opp grisord i ordboka. Jeg gikk rett på porno.

Anne Kat. Herland inntok Kristiansund med kunstig intelligens og sylskarp satire.

Mediene får sitt

Som journalist var det smått pinlig å høre Hærlands ramsalte kritikk av pressens KI-dekning – men det traff.

– Journalister skriver at «AI gjør ditt og datt». Nei, det er journalisten som har brukt teknologien, sa hun.

Hun leste høyt fra Dagbladets erklæring om at «all bruk av kunstig intelligens er underlagt menneskelig kontroll».

– Det er som å si at vi låser inn kalkulatoren etter bruk.

«Don’t Panic» av Anne Kat. Herland på Kulturfabrikken.

Vanskelig å vite hva man kan stole på

Et av forestillingens sterkeste poenger var hvor vanskelig det er å se forskjell på ekte og falskt i en verden med KI-genererte bilder og video. Hun viste eksempler på hvordan teknologien har utviklet seg på bare to år.

– Hva skjer neste år? Vi mister muligheten til å stole på det vi ser, sa Hærland, og jeg merket at latteren i salen stilnet litt.

Ikke bare tull og tøys

Det som imponerte meg mest var kanskje hvordan Hærland evnet å kombinere satire og kunnskapsformidling. Hun viste til reelle KI-gjennombrudd innen medisin – og sa rett ut at norske medier dekker for lite av det.

– Jeg skulle ønske vi fikk flere nyheter om hva KI faktisk brukes til, ikke bare om manipulerte Trump-bilder.

Anne Kat. Herland inntok Kristiansund med kunstig intelligens og sylskarp satire.

En ny tid – med gamle spørsmål

Avslutningsvis snakket hun om den såkalte «singulariteten» – når KI blir smartere enn oss. Hun refererte til forskeren Geoffrey Hinton, og mente at det punktet ikke er langt unna.

– Jo høyere intelligens, jo mindre vold. Jeg håper vi når det punktet før noen som Trump får full kontroll, sa hun.

Hun avsluttet med et Elon Musk-klipp – og et ønske:

– Vi trenger mer kjærlighet i verden.

Nordmørspostens kulturredaksjon er helt enig.

«Don’t Panic» er relevant, modig, velskrevet, morsom, opplysende og dypt original. Det er alt man kan be om av en moderne sceneforestilling. Derfor fortjener den terningkast 6.

Powered by Labrador CMS