
Lydmagikeren vender hjem – for «one night only»
Han startet karrieren i Kristiansund, har jobbet med en rekke legendariske artister, og var med på å forme Kulturfabrikken. Nå er han tilbake i byen med en av Norges mest folkekjære artister. Møt mannen som har lyden i blodet, og som har en historie å fortelle som vil overraske deg.
– Einar, du har en lang og imponerende karriere innen lyd. Hvordan startet det hele?
– Det startet faktisk her i Kristiansund i 1983, med lyd for konserter. Det var her jeg fikk min første erfaring og lidenskap for faget.
– Du har jobbet med en rekke store artister. Hvem har gjort størst inntrykk?
– Det er vanskelig å trekke frem noen spesielle, men jeg har hatt gleden av å jobbe med fantastiske artister som Wenche Myhre, Anne Grete Preus, Jonas Fjeld, Halvdan Sivertsen, Jan Eggum og til og med jazzlegenden Chick Corea. Og selvfølgelig, Henning Kvitnes, som jeg har jobbet med siden 2013.
– Du har også en lang tilknytning til Josefine Visescene i Oslo?
– Ja, jeg har vært lydansvarlig der siden 1995. Det er et fantastisk sted med en unik atmosfære, og jeg har hatt gleden av å jobbe med utallige talentfulle artister der.
– Nå er du tilbake i Kristiansund med Henning Kvitnes. Hva er dine tanker om Kulturfabrikken og musikkmiljøet i byen?
– Det er veldig spennende å se hvordan Kristiansund har utviklet seg. Kulturfabrikken og Normoria er to flotte konsertalternativer som utfyller hverandre. Det er viktig at det er plass til begge, da de bygger på ulike modeller og plattformer. Jeg følger med fra sidelinjen i Oslo, og det er fint å se at det skjer så mye bra her.
Einar var rådgiver og med på prosjekteringen og forarbeidet til Kulturfabrikken. Den første konserten som ble avholdt der var på Kulturfabrikkens åpningsdag, med Jan Eggum og Halvdan Sivertsen, høsten 2019.
– Jeg var en av dem som tenkte ut løsningen for lysriggen, som er trosser på scenegulvet med motorer i seg, en klatrerigg, forteller han til NP.no.
– Så du er lydmann som også er opptatt av lyset?
– Ja, og av praktiske løsninger. Vi måtte maksimere huset. Jeg gir en del faglige råd også den dag i dag, på akustikkbehov og krav til lydanlegg. Jeg hjalp også Flammen kulturhus i Nittedal. Jeg har bodd der siden 2000, da ga jeg meg med Oslo-gryta!
– Du har fortsatt sterk tilknytning til Kristiansund?

– Ja, jeg er ofte tilbake i Kristiansund, både privat og i forbindelse med jobb. Jeg har mye familie og gode venner her.
– Hva er det med Henning Kvitnes som folk liker?
– Han har jo holdt på en mannsalder, med førti år som aktiv artist. Han hadde rockeband med engelske tekster. Så slo han over til norsk og gikk rett i taket. Han har en folkelighet. Han synger ikke om traktorer og djevelen. Det er overraskende innholdsrike tekster som folk kjenner seg igjen i. På konserten i Olavshallen var det trampeklapp og jubelscener – rene gullstolpakken. Han har samme folkeligheten som Åge Aleksandersen, svarer Einar.
Turnéen med Henning Kvitnes skulle egentlig bare seks uker, men etterspørselen har vært så stor at det blir «ekstraomganger» til høsten 2025, forteller Einar til Nordmørsposten. Lørdag 15. mars gjester de Kulturfabrikken i Kristiansund.
– Til slutt, har du noen råd til unge lydteknikere som ønsker å følge i dine fotspor?
– Vær nysgjerrig, lytt og lær av de beste. Og ikke vær redd for å ta sjanser!
– Takk for praten, Einar. Vi ser frem til konserten!
– Takk selv!
