Kristopher Schau (t.v.) og Torodd Wigum i muntert samspill.

Tar sats med Sagas – vil fri til de unge

– Er det en konsert besteforeldre skal ta med seg barnebarn på, så er det på Sagas eller vise versa, mener dirigenten bak Operafestukenes overraskende ungdomsfrieri. Men hva er Sagas, egentlig?

Publisert

Kulturpersonligheten Kristopher Schau og dirigent Torodd Wigum (begge 54 år) ser frem til årets Operafest og Sagas, der de er henholdsvis konferansier og dirigent.

Torodd Wigum er godt i gang med å fortelle Kristopher Schau om vekst og utvikling i Kristiansund, da NPs kulturjournalist skrider inn på Grand Hotell. 

Her merker jeg umiddelbart en god kjemi i rommet. Samtalen går inn på kulturhuset Normoria, student- og næringslivsbygget Campus og det som skjer nå og fremover i «by‘n oss» – Kristiansund. Veksten vi nå ser, er jo en saga i seg selv, mener undertegnede.

– Nei, la oss snakke om noe annet. Vi skal snakke om Sagas, avbryter Torodd seg selv. 

At der er en dirigent til stede som er sin rolle bevist, er i grunnen deilig for en kulturjournalist. 

Torodd fortsetter:

– Sagas er et konsept som har vært spilt av mange orkestre rundt omkring i mange år. Det kan være litt forskjellig innhold. Han som står bak konseptet er svensk og heter Magnus Johansson. Jeg har vært involvert i noen ganger før, både i Trondheim og i Bergen. 

Torodd er engasjert maestro og legger til:

 – Men uansett, dette her er jo storslått episk musikk. Så når Operafestukene ikke kan sette opp en tradisjonell opera i år – fordi at det er jo på en måte på vei inn i Normoria i år – så er dette et fantastisk alternativ.

F.v.: Torodd Wigum (dirigent) og Kristopher Schau (konferansier).

– Hvordan står forestilling Sages seg opp mot tradisjonell opera?

– Opera er jo det storslåtte. Det er det episke, det er stemmene. Vi har jo heldigvis med en solist her. Det er selveste Sigrid Vetleseter Bøe, fremhever Torodd. 

Langt om lenge

Han forteller også om at Kristiansund Operakor, forsterket med elever fra Atlanten videregående skole, Musikk, Dans og Drama og SceneUng er med.

– Sammen med elevene får vi det store formatet, og det er jo det som er opera. Man må ta det store episke, og så har vi jo en stor, episk konferansier med oss, mener Torodd og leder oss melodiøst og behagelig andante over i neste parti, Kristopher Schau.

– Du fant den lengste i landet, sier Kristopher selvironisk. 

–Ja, vi prøvde alle, svarer Torodd.

– Tilslutt sto igjen med han, og refererer til Kristoffer, til humrende latter fra begge to.

– Det var veldig koselig å bli spurt. Jeg ble veldig glad, jeg, for å bli spurt. 

Kristopher forteller videre at det passet veldig bra nå, og legger til:

–Jeg hadde en sånn der helt åndssvak start på året, jobbmessig. Dette var første ledige hull, og så kom dette helt perfekt.

– «Meant to be», skyter Torodd inn.

– Deilig å gå inn i musikkens verden, konstaterer Kristopher.

– Hvordan er det som rocker å gå inn i operaens verden?

– Det er jo en del likhetstrekk, svarer Kristopher.

– Operaen er jo mer lik rocken, enn det ren klassisk musikk er. Du skal tvinge publikum til å føle hvor flott du føler det, på en måte.

Torodd tar ordet: 

– Det er jo så mange lenker med opera, ikke minst også til Sagas. Det er jo film og dataspill-musikk og det er masse lenker til det. Puccinis operaer er jo inspirasjon til veldig mye av vår tids musikaler. Det henger sammen. Sånn er jo hele musikkhistorien. Det er derfor vi må slutte med den sjangerdelingen, alt henger jo sammen. Det er jo ingen som har begynt på «scratch» noen gang, men alt kommer jo fra noe og utvikler seg.

Sjangre nå og før

– Det er vi som er den siste siste generasjonen, vet du, som forholder oss til sjanger? Det tror jeg, sier Kristopher.

Torodd sier seg enig. Både Kristopher og Torodd tror utifra det de selv har observert er at dagens ungdom går mer på tvers av opptråkkede sjangerbegrep.

– Sjangerne er nok færre nå, men det har jo alltid vært noen i mitt liv, som på en måte ser og har sett ned på filmmusikk, sier dirigenten.

– Vi nå snakker om i den klassiske verden da. Musikk er ikke ordentlig klassisk musikk det her for det er skrevet til filmen og står ikke for seg selv.ier Torodd. Han legger til sitt synspunkt på saken: Det er jeg prinsipielt uenig i. Da kan du, hvis du først begynner å argumentere slik. Du kan si det samme om opera, eller I Dovregubbens hall og Morgenstemning av Grieg. At det ikke står for seg selv? Nei, det skrevet til teater.

Vi nikker anerkjennende til Torodds resonnement, og han fortsetter: Operalitteraturen og filmmusikken er jo full av fantastisk musikk, og det får du høre på Sagas denne våren i Kristiansund. Det er jo bare å sette på noen minutter med John Williams det. Så faller alle argumentene de måtte ha mot filmmusikk.

– Dette er musikk som folk har et forhold til, legger Kristopher til. 

Han tenker litt høyt om at man har en litt underbevist forestilling, eller bevissthet på, at hører man musikken til for eksempel «Game of Thrones», er jeg klar, er godteriet på plass. Man blir tvunget til å «bare» høre på musikken. – Det gleder jeg meg til.

– Hovedidéen med det her konseptet Sagas. Fra vår svenske venn Magnus, er nettopp at musikken gjør alt her. Disse konsertene er uten bilder. Det er mange som tenker at når du spiller filmmusikk så må du ha noen bilder eller video, og det kan du gjerne gjøre, men hele konseptet her er at det er musikken som skal få stå der alene.

– Foregår det noe på scenen?

– Ja, jo, men ikke noe scenisk i den forstand her. Du har koret der og sånn, men det er musikken som løftes til sangen, forklarer Torodd.

Dataspill - er det musikk?

Vi beveger oss over mot at det også er med musikk fra dataspillenes verden. Torodd og Kristopher er like gamle og har funnet ut at de ikke har erfaring med dataspill, og dermed også musikken til disse. De erkjenner nå at musikk til spill, er absolutt beslektet med filmmusikken.

– Kristoffer sa i sted at det trolig er mange som får et møte med klassisk symfonisk musikk uten at de vet det, sier Torodd og fortsetter: – Det er jo fint, tenker jeg, for da har dem et forhold til det.

Vi er vel enige om i denne samtalen, som Torodd sier, at uten musikken til spill så hadde det stått dårlig til med den symfoniske musikken.

– Vi håper jo at Festiviteten fylles opp de tre kveldene vi gjør det her. Forhåpentligvis får vi lokket noen inn i Festiviteten som ikke har vært der så ofte, tror dirigenten.

Torodd har gode forhåpninger. Kristopher håper å se mange generasjoner i Festiviteten.

– Dette er noe av det mere inkluderende jeg har vært borte i sånn aldersmessig, sier Kristopher.

Torodd følger opp:

– Er det en konsert besteforeldre skal ta med seg barnebarn på, så er det på Sagas eller vise versa.

I tillegg til Kristopher Skaug, Torodd Wigum og solist Sigrid Vetleseter Bøe, medvirker Kristiansund Symfoniorkester, Kristiansund Operakor, SceneUng og Elever fra Musikk, dans, drama ved Atlanten videregående skole i konsert forestillingen Sagas.

Forestillingen vises torsdag 6. februar (premiere), lørdag 8. februar og selveste Valentinsdagen, 14. februar.

Powered by Labrador CMS