ANMELDELSE

Gunda Maria Bruce og Marius Roth Christensen leverte til en sekser

Treffsikker Operettefest

Operaen i Kristiansund leverer alltid. Liker du musikk, og ikke var på premieren av Operettefes anbefales det sterkt at du tar en tur på en senere forestilling av Operettefest. Så enkelt er det.

Publisert Sist oppdatert

Festiviteten har blitt for liten, men har fortsatt noen orkesterpartier og arier i seg, heldigvis. Operettefest er navnet på forestillingen, og den er variert. Det er ikke bare Operetter det er snakk om; her kommer det musikk fra opera, den har ballett, og den er innom musikaler. Ouverturen er fra Verdis La Forca del Destino (Skjebnens makt på norsk), og den får Operaens Simfonietta under ledelse av Marit Strindlund, til å skinne. Kristiansund har en stor musikalsk kompetanse og kapasitet i Operaens Sinfonietta.

Verdi på Italiensk

Vi holder oss hos den store mesteren Giuseppe Verdi og operaen La Traviata. Solistene Gunda Marie Bruce og Marius Roth Christensen synger på italiensk, og dette sitter som smaken på en perfekt Amarone på riktig tidspunkt. Dette er også kjente toner for mange. Selv om man ikke kan et ord italiensk, er ikke dette nødvendig. Man trenger ikke å forstå dette ordrett for å føle velbehag.

Perfekt imperfeksjon

Deretter inntar dansere fra Operaens Ballettsenter scenen. Musikken er Chopins Vals i E-Moll, og stykket kalles Mistake Waltz. Et sjarmerende innslag som må, sees med egne øyne. Lunt og humrende er godt beskrivende, i tillegg til at dette er levert med høy klasse av danserne. Det å øve inn feiltrinn er meget utfordrende og krever stor konsentrasjon fra danserne. Når vi legger til at Margaret Rensvik akkompagnerer, vet vi at dette er i trygge hender.

Balletten overbeviste og måtte ha koreograferte feiltrinn for å ha feiltrinn

Ingen fest uten sprudlevann

Dermed er det klart for litt operette, og Franz Lehár. Gunda Marie Bruce sjarmerer oss med Meine Lippen, sie küssen so heiß fra Smilets land. Salen henføres her inn på en nattklubb i Tripoli og blir betatt av Gunda Marie Bruce. Hva er vel en operettefest uten sprudlevann? Sagt på en annen måte: litt champagne skader aldri. Simfoniettaen tar oss videre med Champagnegalloppen av danske Hans Christian Lumbye. Forfriskende er det, og vi tar oss lett til å trampe takten.

Første runde Puccini

Puccini er sterkt til stede i denne forestillingen. Vi har kommet til det som omtales som et sopranhøydepunkt, O mio babbino caro (Kjære Pappa) fra operaen Gianni Schicchi. Etter den flyter vi over i litt meditativt musikkuttrykk og ballett. Dette er musikk fra filmen The Hours av Philip Glass. Tilbake til Puccini og hans opera Turandot. Her er det hentet to nummer: Liu's svanesang og død, fantastisk igjen av Gunda Marie Bruce. Deretter trer Marius Roth Christensen frem på scenen og fremfører Nessun dorma. Dette kunne vært den store finalen, men det er bare halveis.

Begge solistene sammen på scenen

Donner und Blitzen

Under Donner und Blitzen åpnes andre del med orkester og en fargesprakende ballett. En fortettelse av lyd og bevegelse. Her er det på sin plass å fremheve kostymene også. Kostymeavdelingen hos Operaen i Kristiansund er som vanlig fremragende. Dette stykket fra Johann Strauss jr., som ble født for 200 år siden i 1825, tar oss nå med tilbake til Franz Lehárs verden og verker. Den glade enke er viden kjent, og vi får høre Enkevalsen derfra, et varmt og romantisk lite stykke kjærlighet. Over til litt mer tragisk kjærlighet, mens vi fremdeles er i kjente stykker. La Bohème og Puccini avløser Enken på fremragende vis.

Kostyme og lys satt som et skudd

Uforglemmelige dansere

Ballettens store mester Pjotr Tsjajkovskij er selvskreven, og hva er vel bedre enn et stykke fra Svanesjøen? Jeg fremhevet her Simfoniettaens fortreffelighet; tenk også på hvilken betydning Operaens Ballettsenter har for kultur og kulturuttrykk i Kristiansund! Det fortjener en stor applaus. Vi reiser litt vestover, men ikke så langt. Dvořák har skrevet Sangen til Månen, en nydelig perle som fremstiller en nymfs bønn om å bli menneske. Her kommer harpen i orkestret frem. Litt mer ballett, en lekende ballett: Romeo og Julie. Selvsagt inspirert av Shakespeare, med musikk av Prokofjev.

Mellom stykkene opplyser dirigent Marit Strindlund om stykkene, komponistene og bakgrunnen. Dette er et vellykket format som kler forestillingen og Festiviteten. Nå fortelles det litt om napolitansk opera, og vi får et nytt publikumsfrieri i form av Funiculì, Funiculà av Luigi Denza. Deretter er balletten igjen inne til musikk av Strauss jr., her med både mannlige og kvinnelige dansere i flotte kostymer. Et flott skue. 

Sterk forestilling av Gunda Marie Bruce

Musikalenes finale

Vi nærmer oss finalen, og da kommer musikalinnslagene. Fra Andrew Lloyd Webber til ABBA, eller i hvert fall to av dem. All I Ask of You fra Phantom of the Opera og Anthem fra Chess av Benny Andersson, Bjørn Ulvaeus og Tim Rice. En fantastisk finale til en fabelaktig forestilling. En liten konklusjon sitter jeg igjen med: Operaen i Kristiansund viser oss her at festiviteten, i format og gammel storhet, kan være et flott åsted for såkalt varietéteater og forestillinger.

En sikker vinner

Marius Roth Christensen fremfører finalen med overbevisning
Powered by Labrador CMS