Operaens Sinfonietta i aksjon med Christian Grøvlen (t.v.) og Beate Mordal.

Vi ble lovet fest, og fest ble det

Norske klassikere i Festiviteten. Fortsetter de slik, vil snart Operaens Sinfonietta ha Yatzy i seksere.

Publisert Sist oppdatert

Operaen i Kristiansund leverte en konsert fylt med norsk musikalsk stolthet da de presenterte «Norske Klassikere» med Operaens Sinfonietta lørdag 26. april i Festiviteten i Kristiansund. Dette skjedde under kyndig ledelse av dirigent Aage Richard Meyer. 

Med solistene Beate Mordal (sopran) og Christian Grøvlen (klaver) i spissen, ble publikum tatt med på en reise gjennom landets musikalske arv, fra de mest kjente mestere til spennende, nyere verk.

Munter tone etter konserten. Fra venstre Christian Grøvlen, Aage Meyer og Beate Mordal

Energisk åpning

Konserten åpnet med et energisk og feiende flott Preludium fra Edvard Griegs Holberg Suite. Allerede her viste Sinfoniettaen sin kvalitet, med en dirigent, Aage Meyer, som virkelig leverte seg inn i verket. Meyer er et navn man bør merke seg for fremtiden.

Det norskeste norske

Christian Grøvlen ved flygelet.

Christian Grøvlen fungerte ikke bare som en briljant pianist, men også som en engasjerende formidler. Hans introduksjoner til de ulike stykkene ga konserten en ekstra dimensjon, og bandt de ulike epokene og komponistene sammen. Overgangen til «Sju stykker fra hundrad hallingtonar» av Geir Tveitt var sømløs.

Musikken fremkalte umiddelbare assosiasjoner til norsk natur og folkeeventyr. 

Sinfoniettaen balanserte de ulike klangene perfekt, og bevarte respekten for det norskeste norske. Det var imponerende å høre hvordan de fikk det krevende stykket til å høres så lett ut, og hvordan de gjennom instrumentene skapte et lydbilde av tradisjonelle instrumenter som hardingfele og langeleik.

Solide strykere i Sinfoniettaen.

Til og med Ibsen var der

Etter dette kom Ole Bulls «I ensomme stunde», som var kjærkomment roligere. Grøvlen introduserte deretter sitt eget verk, en opera basert på Henrik Ibsens Hedda Gabler. Sopran Beate Mordal trollbandt publikum med Theas Arie, og ga mersmak. Dette er en opera vi gjerne ser som en full forestilling!

En sterk opptreden av Beate Mordal.

Fremhevet solistene

Kvelden fortsatte med Griegs a-moll konsert (2. sats), etterfulgt av sang og klaver med folkemusikkpreg, inkludert Johan Kvandals «Å her møter mangt» og den mektige «Kjempeviseslåtten» av Harald Sæverud. Sistnevnte var like aktuell i dag som da den ble skrevet, som en sterk protest mot krig og ufred som berørte dypt.

Agathe Backer Grøndahls «Ved sundet» ga solistene videre mulighet til å skinne, før orkesteret igjen tok over med Terje Bjørklunds «Sarek». Dette stykket introduserte mer krevende og annerledes klanger, som fungerte som et spennende krydder i konserten.

Kortreiste komposisjoner

Beate Mordal imponerte Festiviteten.

En smakebit fra Knut Anders Vestads «Unge Hamsun», en opera urfremført i Festiviteten i 2009, var et kjærkomment gjensyn. Ifølge Grøvlen er dette en av de viktigste operaer skrevet i Norge. «Gammel Reinlender fra Sunndala» av Øystein Sandbukt kom så. Begge de to komponistene gikk for øvrig på musikklinja på Atlanten vidergående skole. Vi tør kalle det kortreist kvalitetsmusikk. Kvelden ble avsluttet med en rungende «Valdresmarsj» og et lekent ekstranummer basert kalt Holberg-hits.

Dirigent Aage Meyer ledet Sinfoniettaen på energisk vis.

Alt i alt var dette en konsert som varmet hjertet og løftet sjelen. Operaen i Kristiansund og deres Sinfonietta har all grunn til å være stolte av denne forestillingen. En musikalsk reise gjennom norsk musikalsk sjel som fortjener terningkast seks!

FILM: GURI S. T. HAGEN

Powered by Labrador CMS