Ringer du telefontjenesten 1881, blir du «ranet» – helt lovlig.
Da jeg mottok min månedlige mobilfaktura fra Ice var den høyere en det den burde være. Jeg har et abonnement til kr 299,- pr måned. Denne gangen var den på kr 435,-
Jeg tok derfor kontakt med Ice, kundeservice for å spørre om hva denne økningen skyldtes. Hun fortalte at jeg var blitt belastet med kr 136,- for 2 stk rådgivningstjeneste. Det første som slo meg var at denne kostnaden var relatert til «Spoofing».
På Telenors hjemmeside står følgende: «Enkelt forklart går mobilkapring ut på at svindlere «kamuflerer seg» bak et falskt telefonnummer eller en falsk e-postadresse.
Dette betyr at du ikke får se det ekte telefonnummeret svindlerne ringer eller sender en SMS fra. I stedet får du opp et falskt telefonnummer som svindlerne selv har oppgitt. Dette kan de enkelt gjøre med programvare eller nettbaserte verktøy.
Ofte er det mobilkaprede telefonnummeret norsk, selv om svindlerne ringer fra utlandet»
Men det viste seg at jeg ikke hadde blitt lurt av utenlandske svindlere, men at det var telefonitjenesten 1881 som vi alle kjenner så godt, som hadde tatt seg helt lovlig betalt for sin «rådgivningstjeneste».
Da jeg snakket med saksbehandleren, og hun nevnte 1881 kom jeg på at jeg hadde ringt dem 2 ganger for å be om et telefonnummer.
Da jeg spurte om prisen kunne stemme, fortalte hun at 1881 har en oppstartspris på kr 31,- (pr samtale) ,- I tillegg koster tjenester kr 38,- pr minutt. Ja, du leste riktig. Altså kostet disse 2 korte samtalene meg kr 136-,- tilsammen.
Konklusjonen må være at du tenker deg om 2 ganger før du ringer 1881. Det kan koste deg dyrt.
Men tjenesten 1881.no er gratis.