En FRAM-buss på vei opp Kaibakken i Kristiansund i november 2024.

RØDT KORT TIL FRAM:
Dårlig kundeservice og dårlig busstilbud

Det er ikke bare rutetilbudet til FRAM som har blitt dårligere, men også den generelle servicen til selskapets kunder. FRAM sitt servicekontor i Fosnagaten ble lagt ned med begrunnelse dårlig økonomi.

Publisert

Enda verre er servicen til byens eldre - og «ikkedigitale» kunder. Tidligere kunne alle forholde til rutetabellene i busskurene, men disse ble fjernet og erstattet med plakater med henvisning til app, PC og telefonnummer.

Opplysningen jeg fikk hos FRAM sitt kundesenter i Fosnagaten, var at det kostet så mye trykke og sette opp busstidene. Men hvor stor nytte har de reisende av de nye plakatene?

På plakatene henvises det til PC, men hvem går rundt med en PC i vesken når de skal på handletur for å kjøpe melk og brød. Neppe mange om noen, og ihvertfall ikke den eldre garde.

Bruk APP: Svært mange eldre mennesker har ikke smarttelefoner som er en forutsetning for at man skal finne ruteinformasjonen. I tillegg er det svært mange eldre med nedsatte kognitive evner som ikke engang behersker bruk av en smarttelefon.

Ring: Så blir man oppfordret til å ringe, men til hvor skal man ringe? Ikke engang et telefonnummer har de skrevet på plakaten. Hvor forventer FRAM at «gamlemor» skal ringe?

Hvem kan ha nummeret til FRAM sitt kundesenter? 1881 kan sikkert hjelpe, men de tar kr 36 bare i oppstartskostnad + styggdyre telleskritt i tillegg. Og det nok få eldre som går rundt og husker nummeret til nummeropplysningen 1881.

Heldigital kundeservice: FRAM skriver på sin hjemmeside at kundeservicen i hovedsak skal være digital, men at det fremdeles er mulig å ringe til dem dersom det er behov for det. Da kan jeg nevne for leseren at denne kundeservicetelefonen kun er åpen på hverdagene mellom kl 1000 -1100. Ja, du leste riktig. Kun EN time hver dag. Og stengt i helgene.

Kristiansunds politikere har i forkant av valgene fortalt at de skal legge forholdene til rette -som det så fint heter, på kollektivtransport, syklister og gående. Men unntak av Sundbåten, satses det ikke på noen kollektivtransport i Kristiansund. Jeg tror faktisk ikke at byens politikere engang er klar over hvordan busstilbudet i byen jevnlig bygges ned.

Tidligere gikk det f. eks buss hvert 3o minutt i Karihola på lørdager. Nå er dette endret til 2 timer mellom hver bussavgang. Så dersom du jobber på kjøpesenteret på kaia og skal være der til åpning kl1000, må du ta bussen kl 0819 fra Karihola. Neste buss kommer kl 10.19 - og da kommer du for sent.

 Konklusjon

• Det er rart at Fylkeskommunen har sluppet fri for en anmeldelse for eldrediskriminering. For det er faktisk det Fylkeskommunen gjør når de fjerner informasjon om busstider, - som spesielt de eldre har behov for. Det Fylkeskommunen direkte sier er at tilgang til busstider KUN skal være tilgjengelig for de som er digitale. Hva med de som av en eller annen grunn ikke har tilgang til en smarttelefon eller har kognitive problemer med å bruke en slik telefon? Skal ikke de få ta bussen fordi noen i FRAM har funnet ut at «gamlemor» må tilpasse seg den digitale verden – uten å hensynta at ikke alle er digitale?

· Skal beboerne i Karihola, - og helt sikkert andre steder i byen også, finne seg i at bussen går med to timers intervall i helgene?

· Skal byens innbyggere finne seg at kollektivtilbudet bygges ned år etter år?

· Jeg har et ønske om at byens politikere skal øve press på Fylkeskommunen slik de har gjort for å beholde tilskuddene til drift av byens stolthet – Sundbåten.

· Jeg har et ønske om at politikerne på en mer grundig måter setter seg inn i alle sidene ved vårt kollektivtilbud. Og gjerne gå i fakkeltog og protestere litt mot Fylkeskommunen.

Siden Fylkeskommunen har så dårlig råd at de ikke lenger kan trykke og sette opp rutetabeller på busstoppene, har de mitt ord på at dersom de trykker de opp, skal jeg egenhendig kjøre rundt og sette de opp i Kristiansundsområdet.

·

 

 

Powered by Labrador CMS