
– Det viktigste er å være rolig
Ikke alle forstår alt like lett, men nå har en lang rekke ansatte ved senterets butikker vært på kurs for å kunne håndtere situasjonene mye bedre.
Karina Eidsøren Johansen (27) er butikksjef hos Sport Outlet Kristiansund, som holder til på Alti Futura.
Nylig var ti nye av de ansatte der på demenskurs.
Selv har Karina og andre ansatte tatt kurset i 2024.
– Det var kjempeinteressant, og ga oss mye informasjon som vi trenger, sier hun til NP.no.

– Hva har du selv opplevd av situasjoner med demente mennesker?
– Det kommer av og til eldre som ikke kan bestemme seg, verken hva de skal ha, eller fargen. Det kan hende noen av de har hatt demens. På kurset lærte vi at vi kan hjelpe kundene med demens å bestemme seg. De kan ha glemt hva de skulle i butikken fordi den er så stor, eller kanskje de ikke finner varene, eller de kan være veldig nervøse. Vi snakker rolig, er tålmodige og forsøke å ta den tiden vi trenger for å hjelpe de, sier Karina.
– Det viktigste er å være rolig, poengterer hun.

– Vi har et samfunnsansvar. Vi er en sosial arena, sier Helene Oxaas, senterleder hos Alti Futura.
De markedsfører
seg som et demensvennlig senter. Butikkene og deres personale har både i 2024 og
2025 gjennomført kurs i regi av Kristiansund kommune.
Over 227 ansatte hos leietakerne har gjennomgått kurset i løpet av 2024.
Senterlederen sier at av de som leier lokaler hos senteret nå har 92 prosent en eller flere ansatte som har denne kompetansen. Nå er de i full gang med å kurse alle som ikke fikk vært med i 2024 og nye ansatte etter den tid.
– Butikkene med personell som har gått kurset har klistremerker i vinduene som tilkjennegir dette, sier Helene til NP.no.

Hun forklarer videre:
– Vi møter ofte mennesker med denne folkesykdom og
da må vi forstå hvordan har de det, og hvordan vi møter de. De kan være
forvirret og at med seg ting rett ut av en butikk, uten at de nødvendigvis vet
eller forstår at de stjeler, sier senterlederen, som åpenhjertig forteller at
hun også har førstehånds erfaring med demens i nær familie.
– I en butikksituasjon handler det om den respekten vi kan vise.
