F.v.: Beate Opstad Thy og Maren Mjelde Steinnes.

Fjorda AS søker tredje ansatt 

Vil bli helsekostbransjens Nike.

Publisert

Kristiansundsbedriften Fjorda AS søker nå sin tredje ansatte. Etter en imponerende start med kun to ansatte, gründerne Maren Mjelde Steinnes og Beate Opstad Thy, ønsker selskapet nå å styrke sitt team med en internasjonal salgssjef: International Sales Manager. 

Denne ansettelsen markerer en viktig milepæl i Fjordas ambisjon om å bli en global merkevare på nivå med Nike – ikke for sko, men for helse og velvære.

Maren Mjelde Steinnes, daglig leder og medeier i Fjorda AS

– Vi er veldig spente på å ansette vår tredje medarbeider. Dette er en nøkkelrolle som vil være avgjørende for å ta Fjorda til neste nivå. Vi håper å skyte gullfuglen med denne ansettelsen, sier daglig leder Maren Mjelde Steinnes til Nordmørsposten.

Fra idé til globalt marked

Fjorda ble grunnlagt i 2022 av Mjelde Steinnes (41) og Opstad Thy (50), begge med bakgrunn fra internasjonal markedsføring og logistikk. 

Produktideen springer ut fra deres erfaring som medarbeidere hos GC Rieber i Kristiansund og ønske om å kombinere norsk matvitenskap med internasjonal markedskunnskap. 

Fakta: Fjorda AS

Fakta om Fjorda AS

  • Grunnlagt: 2022 av Beate Opstad Thy (50) og Maren Mjelde Steinnes (41).
  • Hovedkontor: Dalegata 71, Kristiansund.
  • Ansatte: To – søker nå sin tredje.
  • Produkter: Seks omega-3-tilskudd tilpasset helseområder som hjerte, hjerne og immunforsvar.
  • Visjon: Å bli helsebransjens svar på Nike.
  • Økonomi:
    • Sum driftsinntekter: 240 000 NOK (2022), 8 604 000 NOK (2023).
    • Driftsresultat: −3 842 000 NOK (2022), −4 361 000 NOK (2023).
    • Egenkapital: 8 740 000 NOK (2022), 4 444 000 NOK (2023).
  • Marked: Eksporterer til Kina, Frankrike, New Zealand og Norge. Kina er største marked.
  • Produksjon: Omega-3-olje fra Kristiansund, produktproduksjon i Fredrikstad.
  • Sertifiseringer: Friend of the Sea, IFOS 5 Star.
  • Nettside: fjorda.com.

Selskapets omega-3-produkter produseres i Fredrikstad, med olje fra fabrikken til Gc Rieber i Kristiansund, og har allerede funnet veien til markeder som Kina, Frankrike og New Zealand.

Fakta: GC Rieber i Kristiansund

Navn: GC Rieber Oils AS

  • Etablert: 2000 (i Kristiansund)
  • Hovedkontor: Kristiansund, Norge
  • Bransje: Produksjon av marine oljer
  • Spesialisering: Høyraffinerte omega-3-oljer fra marine råvarer, brukt i farmasøytiske produkter, kosttilskudd og dyrefôr
  • Antall ansatte: Ca. 50
  • Produkter: Omega-3-konsentrater, fiskeolje, krillolje
  • Miljøfokus: Sertifisert etter strenge bærekraft- og miljøstandarder (bl.a. Friend of the Sea og ISO-sertifiseringer)
  • Eksport: Produktene eksporteres til globale markeder, inkludert Europa, Asia og Nord-Amerika
  • Lokalt engasjement: Samarbeid med lokale aktører og støtte til bærekraftige initiativer i regionen

GC Rieber Oils AS har etablert seg som en av verdens ledende produsenter av marine omega-3-produkter og har et sterkt fokus på innovasjon og kvalitet.

Satsingen i Kina har vært spesielt vellykket, med to messebesøk og et tett samarbeid med lokale bloggere og influensere. Nettsalg utgjør en betydelig del av Fjordas eksport, og Kina er nå selskapets største marked.

– Vår suksess i Kina viser at digital kommunikasjon, som ble styrket under pandemien, fortsatt er en kraftig motor for vekst, sier Steinnes.

Bærekraftig helse med norsk forankring

Fjorda tilbyr seks ulike omega-3-produkter, spesialutviklet for helseområder som hjerte, hjerne og immunforsvar. Produktene er sertifisert av Friend of the Sea og IFOS 5 Star, og selskapet legger stor vekt på bærekraft.

– Vi ønsker at Fjorda skal bli et navn som folk forbinder med kvalitet, bærekraft og helse, på samme måte som Nike er synonymt med sport og trening. Vi er dedikerte til å levere produkter som gjør en reell forskjell i folks liv, forteller Steinnes.

Spennende tider i vente

Fjorda er klare til å starte rekrutteringsprosessen for den nye stillingen, som vil innebære globalt ansvar for markedsutvikling og strategisk salg.

– Den tredje personen i teamet vårt blir en utrolig viktig brikke for at vi skal lykkes. Vi har allerede mottatt flere søknader og gleder oss til å finne den rette, avslutter Steinnes.

Powered by Labrador CMS