Gaupset i 101
I en tid der store matkjeder truer små kjøttforhandlere og spesialforretninger, har Angus Gaupset klart å stå imot – nå i sitt 101 år i drift. Bjørge Løvik forteller om bakgrunnen for suksessen etter en rekordartet julemåned.
I over hundre år (siden 1923) har de eksistert, med minst like gamle originaloppskrifter.
I dag er Gaupset den eneste spesialforretningen for kjøtt igjen på Nordmøre. Folk kommer langveisfra for å handle her.
Bli med Nordmørsposten inn og hør om hundreåringen som fortsatt går 101 inn i fremtiden.
Før var det mange slakterforretninger, opptil flere i samme bydel, men konkurranse og de store matkjedenes grep om matindustrien har utfordret mange spesialbutikker for mat. Bjørge Løvik begynte i 1979/80 i den tradisjonsrike bedriften, og tok over virksomheten i 1994.
– Hva er historien bak Angus Gaupset? Bedriften ble 100 år i 2023, og hva har vært dens utvikling over tid?
– Bedriften var i familien Gaupset i to generasjoner, under Mikael Gaupset (1877-1967) og sønnen Herlof, som etterfulgte faren og drev frem til 1976. Da tok Leif Ole Nerdal og Dormod Bjerkestrand over og drev forretningen på en solid og god måte. Etter hvert ble Gaupset eftf. AS alene igjen som slakterforretning i Kristiansund. Dormod var Bjørge sin gamle mester når han begynte i 1979/ 1980. Da jeg tok over i 1994 hadde jeg tatt fagbrev som pølsemaker og mesterbrev. Butikken vi holder til nå er bygd i 2005. Da flyttet vi fra Skolegata 12, hvor vi leide produksjonslokalene og butikken i mange år, forteller Bjørge.
NP.no tok turen innom en formiddag før det virkelig tok av med julerushet.
Tradisjonsmat i en moderne bedrift
– Hvilke tradisjoner og metoder har blitt videreført i produksjonen av kjøttprodukter?
– Oppskriftene vi bruker har vært i bedriften i over hundre år, og har gått i arv fra pølsemaker til pølsemaker. Så har vi jo også fornyet oss i tråd med utviklingen, som ny produksjonsmetodikk, men vi har holdt i hevd grunnreseptene med justeringer i henhold til regelverket. Det er med stolthet vi kan drive og fortsette med den norske mattradisjonen som dette faktisk er, dette håndverket. Vi henter alltid ut de beste råvarene i markedet og produserer produktene våre fra dette. Vi er kompromissløse på dette. Det er et klart konkurransefortrinn.
– Med hjerte for god kvalitet, er slagordet. Dere får et mye bedre produkt med gode råvarer?
– Når kvaliteten på bunn er god, da blir produktene også mye bedre. Det er en trygghet å bruke gode råvarer. Det er ikke noen risiko i forhold til dårligere råvarer. Vi kjøper råvarer inndelt i klasser, og det er viktig for oss å kjøpe det aller beste. Vi har jo også en fagkompetanse som er ganske unik. Vi har mange års erfaring i bransjen, og den opplæringen som man får her, er mye mer omfattende fordi vi produserer jo veldig mange forskjellige produksjonslinjer. Fagkunnskapen her er bredere enn i en industribedrift når vi regner per person. Vi produserer pølsemat, kjøttdeig, fiskemat, kjøttfarse, spekemat, pålegg, salater og ferdigmat. Alt hva hjertet begjærer. Dette lager vi fra grunnen av. Fisken får vi fra Tustna fra sjarker som leverer. Kjøtt får vi hver uke fra lokale, noe får vi fra Trondhjem. Vi har god kontroll på råvarene. Fra Villa Samdrift i Vikebukt får vi waguy-kjøtt, som er veldig marmorert gourmetkjøtt. Fra Valdres får vi frittgående gris av veldig god kvalitet.
Eget pinnekjøtt er populært
– Hva går det mest av i jula?
– Det er ribbe og pinnekjøtt. Vi produserer vårt eget pinnekjøtt
– Hva liker folk best, ribbe eller pinnekjøtt?
– Noen liker ribbe, andre liker pinnekjøtt. Når jeg begynte, solgte vi nesten ikke pinnekjøtt. Nå er det nesten likt, kanskje 60/40. Det går også mye av julepølsevarianter, fine og grove varianter og såsisser. Når foreldrene velger enten ribbe eller pinnekjøtt, så velger barna gjerne det tredje alternativet, som er pølser.
Jula er selvsagt en viktig tid for Gaupset. Det er en travel tid, som er viktig for mange spesialforretninger for å eksistere.
– Merker dere også økt pågang på sommeren?
– Hvis været er bra, merker vi en del mer pågang. Da selger vi mye mat til grilling. Da har vi veldig smaksrike snadderpølser og annen grillmat. Gaupset følger med på trendene, hvor de tilbyr varianter som er populære og gi kundene det de ønsker. Mat er absolutt trend. Siden vi er små, har vi en grei oppgave å snu oss rundt og tilby kundene det de ønsker. Vi har ikke noen låste produksjonslinjer, så vi snur oss fort rundt.
– Du nevnte dere har høy kompetanse på huset. Hva slags kompetanse og utdanninger har dere her?
– Vi er en kompetansebedrift som kan utdanne fire fagbrev her på huset. Det er kjøttskjærer, kokk, pølsemaker og ferskvaremedarbeider.
– Hvilke andre investeringer har dere gjort her? Dere bygde lokalene her og utvidet også for noen år siden?
– Ja, vi investerte i to omganger, i 2005 da vi bygde nye lokaler og 2015, da vi blant annet bygde på en etasje. Til sammen brukte vi 15 millioner i investeringer. Vi har en 16 meter lang kjøttdisk. Det tror jeg ikke det er så mange som slår.
– Hvilke produkter går det mest av her i Kristiansund?
– Det går mest av kjøttdeig, biff og filét. Oftest til helgen. For å tilby et enda bredere produktspekter har vi også i mange år også solgt fiskemat, spesielt på hverdagene.
– Hva er tilbakemeldingene fra kundene? Hvordan opplever de produktene?
– Kundene er fornøyde. Det som viser dette, er at de kommer tilbake gang etter gang. Vi har en veldig lojal kundegruppe. Nye generasjoner kommer til, så det er viktig at de også oppdager spesialforretningene. Det er fra de får en gratis grillpølse i hånda som barn, til det sosiale og de personlige relasjonene.
– Dere er jo kjent for den positive innstillingen?
– Ja, det er vi! Det er viktig å ha en positiv innstilling. Man blir jo kjent med kundene på en helt annen måte. Det er viktig for oss å skape trivsel og at kundene blir møtt på en god måte og at vi gir dem det lille ekstra.
Innovative hele tiden
– Er det noen fremtidsplaner som du kan avsløre?
– Vi driver kontinuerlig utvikling. Det som har vært en av suksessfaktorene er at vi har klart å være innovative og omstilt oss etter markedet. Vi er forskjellige fra konkurrentene ved at vi har hatt en nisjetenkning hele tiden. Vi er innovative hele tiden. Småskala nisjetenking, tro mot kvalitet. Kvalitet hele veien. Gjennom de 11 bedriftene som er med i Angus- sammenslutningen utveksler vi erfaringer med hverandre. Det er et viktig fora for oss. Vi plukker opp trender og nye produkter fra hverandre som vi kan tilby kundene i Kristiansund.