Kristiansund – den nye Hydrogen-hovedstaden?
GreenH satser 119 millioner i Kristiansund. Vi har olje og gass, vi har Fishan og festivaler og opera, vi har fotball og Campus, for å nevne noe. Nå kan Kristiansund også bli Hydrogen-hovedstaden!
I alle fall om vi lar oss inspirere av optimismen i GreenH regionsjef i Nord Norge Petter Olsen Bertheussen og Ernes Cereku, forretningsutvikler i GreenH med ansvaret for satsingen i Kristiansund. Eller ny flådd prosjektleder som Bertheussen omtalte sistnevnte når de snakket om grønt hydrogen på Desemberkonferansen 2024.
Komme i gang
GreenH skal utvikle, bygge, eie og drifte hydrogenanlegget.
Bertheussen sier:
– Produksjonen gir nærhet til forbrukere er nøkkelen. Det er utrolig vanskelig å transportere hydrogen. Det tar enormt stor plass og veier ingenting.
Han viser til at dette gir utfordringer, og at nærhet til maritime forbrukere er som han sier «liksom litt nøkkel, for GreenH, vi går for eksisterende teknologi til å begynne med.»
Han påpeker viktigheten av å være først ute, at de må komme i gang.
– Så får vi heller oppgradere eller utvikle senere anlegg.
Allerede i gang i Bodø
«Det grønne skiftet» er i gang, og GreenH vil etablere seg på Vestbase.
- Vi har et veldig godt samarbeid med Norsea, og gleder oss til å fortsette det samarbeidet. Det som er fint med basen er at det er rikelig med tilgjengelig areal, sier Cereku.
Kristiansund har stor trafikk på kjøl, og er med mer enn 16.000 havneanløp estimert årlig, i Norgestoppen.
En travel havneby med stor trafikk også på Vestbase der GreenH nå skal etablere sin base for Hydrogen.
Bertheussen formidler entusiastisk, om produkter de ønsker å - videreforedle eller videreforedles, og vi må bygge opp verdikjeder rundt dette.
En stolt regionssjef for GreenH i Nord Norge sier entusiastisk:
– I Bodø, så har vi begynt. Vi har satt spaden i jorda. Vi begynte å grave. Her er maskinene på plass. Vi er begynt på kaifront og sjøfront. Det er jo veldig spennende. Da har vi halvannet år på å bygge Nord-Europas største hydrogenanlegg av sitt slag.
Dette bringer han videre til vår by, Bertheussen fortsetter.
– Så er vi kommet frem Kristiansund. Vi ble jo tildelt 400 millioner. Det var fem tildelinger, vi fikk tre av de. De tre vi søkte på, og vi fikk de summene vi søkte på. 119 av de millionene skal vite til Kristiansund. Vi har et år på oss på å få tatt investeringsbeslutninger.
Norsea Vestbase
Ernes Cereku, forretningsutvikler i GreenH som styrer satsingen i Kristiansund, forteller:
- Jeg liker analyse, så jeg har sett litt på Kristiansund. Det er rundt 16.000 skipspasseringer her.
Han forteller videre at dette gir rom for mengder med hydrogen noe som han sier hadde redusert CO2-utslippene med 6.000 tonn pr. døgn, altså over en million tonn CO2-utslipp i året.
- Det er store tall, sier Ernes Cereku.
-Men vi ser for oss å bygge 150 tonn per dag hydrogen, altså det er ikke nok strøm til det, dessverre. Vi har vært litt mer realistiske. Vi starter først med å bygge et stillegående anlegg. GreenH produserer ikke bare hydrogen, deres aktivitet kommer også med produksjon av oksygen. Det er en del oppdrett i vårt område, og her skal oksidert lokalprodusert oksygen kunne bidra med å øke den næringen, og at vi kan få mer slik næring i området.
Ernes Cereku avslutter med positiv entusiasme:
– Kristiansund blir faktisk hydrogen hovedstad. Kristiansund er oljebyen, det er gass byen, det er festivalbyen det er studentbyen. Kan det ikke være hydrogenbyen da? Ja!
GreenH håper å komme med positive oppdateringer, på neste års Desember konferanse. For de kommer gjerne tilbake.