Synnøve Henden hos Visit Nordvest

NOK ET TOPPÅR FOR TURISTNÆRINGEN

Bare grønne, positive tall for Nordmøre og Romsdal i 2024. Hva venter næringen og ikke minst turistene i 2025?

Publisert Sist oppdatert
By ved hav.

I den anledning tok NP.no seg en tur til Visit Nordmøre & Romsdal AS, som markedsfører seg under merkenavnet Visit Nordvest. Hvilken betydning har de for reiselivet? NP.no fikk et hyggelig møte med produktsjef Synnøve Henden hos Visit Nordvest på Campus, der de har sitt kontor.

Synnøve er en svært ivrig representant for reiselivet, som har mye og fortelle, vi starter med å se litt tilbake, og spør:

– Hvordan ble reiselivsåret 2024?

– Det ble et godt år for regionen. Vi fikk nok et år med økning i antall kommersielle overnattinger på 5 prosent totalt. Tallene fra januar til og med november viser at det er 790.000 overnattinger i Nordmøre og Romsdal. Størst økning har de utenlandske reisene, som økte med hele elleve prosent og det norske besøket økte med én prosent for nesten hele fjoråret.

Visit Nordmøre & Romsdal AS

Visit Nordmøre & Romsdal AS markedsfører reiselivsnæringen overfor reiselivsinteresserte.


Synnøve trekker frem en av vår regions fremste turistattraksjoner, og forteller engasjert:

– I tillegg ser vi økning på Atlanterhavsveien hvor langt over 1 million passerer i året de i siste årene.

– Hvor kommer turistene fra?

– Nordmenn står for 64 prosent av trafikken hit. Om sommeren er det mer likt fordelt mellom nordmenn og utenlandske gjester. Desidert størst av gjester fra utlandet er tyskere. Vi ser at det er ferie-og fritidsmarkedet hvor trafikken øker mest. Færre reiser i kurs og konferanse sammenheng, selv om også dette markedet er viktig i deler av året vi ikke har turisttrafikk.

Vi følger opp med et eksistensielt spørsmål:

– Hvorfor er reiselivsnæringen viktig?

– Reiseliv er en svært viktig næring, sier Synnøve og hun presiserer:

– Reiselivet er en fremtidsnæring som bidrar med mange arbeidsplasser og store inntekter til landets kommuner. Ikke minst bidrar reiselivet til stedsutvikling og reiselivstilbud kan være helt avgjørende for å skape levende byer og bygder. Kommunene får dessuten store personskatt-inntekter fra ansatte i reiselivet som jo er en arbeidsintensiv næring.

I forhold til verdiskapning, så viser tallene for 2023 at Kristiansund alene hadde 474 millioner kroner i verdiskaping. Det er vel viktig. Reiseliv er også utpekt av regjeringen som Norges femte største eksportnæring, så det er tydelig at man ser at næringen bidrar på mange områder.

– Hva er rollen og arbeidsoppgavene til Visit Nordvest?

Synnøve Henden, produktsjef i Visit Nordmøre & Romsdal AS.

– Visit Nordvest er destinasjonsselskapet for Nordmøre og Romsdal og vi markedsfører regionen i inn- og utland. Sammen med viktige partnere og ikke minst alle de gode reiselivsbedriftene vi har som er medlemmer, fortsetter Synnøve og legger til: 

– Vår jobb er å inspirere besøkende til å velge vår region. Det gjør vi på mange måter. Synlighet på nett og godt innhold – og å komme høyt opp i søkemotorene er helt avgjørende for å skille seg ut i konkurransen. I tillegg til å friste de individuelt reisende, jobber også Visit Nordvest med turoperatører både i Norge og utlandet slik at de legger reisene for sine kunder til oss. En langsiktig relasjonsjobb er det. I tillegg er vi vertskap for flere presse- og visningsturer. Vi hadde for eksempel høsten 2024 tre kjente matjournalister som var her og spiste seg mette blant annet i Kristiansund og i Tingvoll. Det kommer fortsatt ut artikler fra den turen, smiler Synnøve.

Synnøve har et smittende engasjement, og en meget god talsperson for reiselivet i vår region:

– For reiselivsbedriftene er vi en viktig partner for å gjøre de synlige, sparringspartner på reiselivsutvikling. Vi har egen fotograf og fotobank som er viktig for å vise oss frem. De små aktørene er like viktig som de store og vi har også et fokus på de såkalte «eierløse produktene» som for eksempel Kvernberg-trappene og Varden. Turister skal ikke bare besøke Atlanterhavsveien eller Trollstigen, de ønsker selvsagt å spise, delta på aktiviteter og de vil handle. Slik skaper turistene både liv i byen og bidrar til verdiskaping langt utenfor den rene turistnæringen.

Det er en optimisme og mye spennende som skjer i Kristiansund rundt Campus og det som kommer med Normoria. Planen om et nytt hotell forteller at vi ser at regionen kan få økt trafikk og attraktivitet.

Derfor tror ikke Synnøve et nytt hotell vil utkonkurrere de vi allerede har. Hun sier optimistisk følgende:

– Vi har et stort potensiale for å få mer aktivitet hit og det jobber også vi for.

– All kommunikasjon er viktig, sier Synnøve og påpeker viktigheten av valgmulighetene vi har med fly, buss og båt. Turister og reisende må komme seg til et sted. Det er ofte slik at turismen i Møre og Romsdal kommer inn i sør og går ut i nord.

Atlanterhavsveien.

– Vi har mange produkter vi kan vise frem?

– Masse, sier en fortsatt smilende Synnøve.

– En ting er by aktivitetene vi har med for eksempel helårsåpne utstillinger fra Nordsmørsmusea, som åpner i år i Normoria. Grip er selvsagt en vinner på sommeren, samt det Sundbåten tilbyr besøkende. I nærheten har vi både fjord, fjell og kyst med alt fra Aursjøvegen og Innerdalen. Averøy har ikke bare Atlanterhavsveien, men også Kvernes Stavkirke, ribturer og fisketurer. Smøla har masse aktiviteter – ørn, fiske, kajakk og Veiholmen. Så har vi de mektige Sunndalsfjella og de flotte på Tustna. Bare for å nevne noen, det er mye mer!

– Ser vi noen tendens i forhold til årets gang?

– Det er en topp i juli selvfølgelig. 70% i juli i forhold til resten av året. Der forsøker vi å jobbe for å synliggjøre hva man kan gjøre utenom de mest hektiske sommermånedene.

Synnøve er nøye med å påpeke at det er gledelig med vekst, men at det samtidig er viktig å ikke vokse for fort. Se på Lofoten, der er det kan bli for fullt i perioder. Tromsø lufthavn er full, der sendes fly til Alta. Det oppstår en metning om infrastrukturen ikke henger med. Nærmeste havn og flyplass er viktig, og må klare å ta imot.

– Det er mye spennende som skjer i Kristiansund og i regionen!

– Har du noe du savner?

–Jo, i en by som Kristiansund, kunne jeg ønske meg fisketurer fra Piren. Og at Kirkelandet kirke ble mer åpen med både omvisning og musikk. Vi trenger flere bookbare produkt slik at det blir mer forutsigbart for både gjest og reiselivsbedriftene avslutter Synnøve med et optimistisk smil.

– Vi må få enda flere folk hit!

Powered by Labrador CMS