Butikksjef John Inge Stefanussen hos Europris Kristiansund.

Satser på lokale produsenter

Europris Kristiansund vil satse på lokale produkter og bli en enda bedre butikk for lokalsamfunnet.

Publisert Sist oppdatert

Ved å inkludere lokale produkter i sitt sortiment ønsker Europris å styrke båndene til lokalsamfunnet. 

Butikksjef John Inge Stefanussen (34) forteller til NP.no at satsingen skal bidra til å løfte frem små bedrifter og gi dem en plattform for å nå ut til flere kunder.

– Vi vil at Europris skal være lokalbutikken for lokalsamfunnet. Det er utrolig mange dyktige folk i området som utvikler og produserer spennende produkter, og vi ønsker å gi dem en sjanse til å få disse ut til et bredere publikum, sier Stefanussen til vår avis.

Utsiden av Europris Kristiansund som ligger på handelsparken ved Flyplassen.

Unge gründere og spennende idéer

Stefanussen har allerede tatt initiativ til å kontakte lokale produsenter i flere Nordmørskommuner. 

Blant annet har han vært i dialog med unge entreprenører som har utviklet et spill som heter Donkeyball. Denne bedriften har adresse på Averøy og det er tre ungdommer som holder på med dette. 

Esel med baller.

– Det var veldig morsomt å spille Donkeyball, og jeg har snakket med dem om muligheten for å masseprodusere det. Spillet er som kubb, og går ut på å kaste borrelåsaktige baller som setter seg fast akkurat på det stedet ballen treffer på spillematten. Målet er å treffe det området på banen som gir mest poeng. Slike produkter kan virkelig være med på å sette Nordmøre på kartet, sier den lokale Europris-sjefen.

Skjermbilde fra firmaets sosiale medier.

Selv om satsingen fortsatt er i planleggingsfasen, legger Stefanussen vekt på å bygge opp samarbeid tidlig.

– Små bedrifter kan møte utfordringer med produksjonskapasitet, så det er viktig å starte dialogen tidlig for å legge til rette for en bærekraftig løsning. Dette kan bli en vinn-vinn-situasjon for alle parter, sier han entusiastisk.

Et annet eksempel på en produsent som Stefanussen har latt seg imponere av, er «Julebonden», kjent for sine fudge og ristede mandler.

– Fudge er kjempepopulært, og når produktet i tillegg har en sterk historie knyttet til seg, blir det ekstra spennende. Historien om en rullestolbruker med diabetes som reiser seg opp for å smake på denne fudgen, viser hvilket engasjement lokal mat og produkter kan vekke, sier han.

Butikksjef John Inge Stefanussen hos Europris Kristiansund.

Stefanussen, som selv bor i Straumsnes i Tingvoll kommune, understreker at han har stor tro på kraften i det lokale næringslivet.

– Jeg pendler mye og ser hvor mye bra som lages i nærområdet. Det finnes mange små bedrifter som leverer kvalitet, men som mangler muligheter for å nå ut. Vi vil gi litt tilbake til lokalsamfunnet og samtidig tilby våre kunder unike produkter med lokal forankring, sier han.

Europris’ satsing på lokale produsenter markerer et viktig steg mot å styrke båndene mellom store kjeder og lokalt næringsliv. Med sin lidenskap for å støtte små aktører og bringe lokale produkter ut i butikkhyllene, håper Stefanussen å bidra til en mer levende og bærekraftig region.

Har du et produkt som kan passe inn i Europris sitt sortiment? Da ønsker butikksjef John Inge Stefanussen at du tar kontakt for en uforpliktende prat.

Powered by Labrador CMS