Satser på lokale produsenter
Europris Kristiansund vil satse på lokale produkter og bli en enda bedre butikk for lokalsamfunnet.
Ved å inkludere lokale produkter i sitt sortiment ønsker Europris å styrke båndene til lokalsamfunnet.
Butikksjef John Inge Stefanussen (34) forteller til NP.no at satsingen skal bidra til å løfte frem små bedrifter og gi dem en plattform for å nå ut til flere kunder.
– Vi vil at Europris skal være lokalbutikken for lokalsamfunnet. Det er utrolig mange dyktige folk i området som utvikler og produserer spennende produkter, og vi ønsker å gi dem en sjanse til å få disse ut til et bredere publikum, sier Stefanussen til vår avis.
Unge gründere og spennende idéer
Stefanussen har allerede tatt initiativ til å kontakte lokale produsenter i flere Nordmørskommuner.
Blant annet har han vært i dialog med unge entreprenører som har utviklet et spill som heter Donkeyball. Denne bedriften har adresse på Averøy og det er tre ungdommer som holder på med dette.
– Det var veldig morsomt å spille Donkeyball, og jeg har snakket med dem om muligheten for å masseprodusere det. Spillet er som kubb, og går ut på å kaste borrelåsaktige baller som setter seg fast akkurat på det stedet ballen treffer på spillematten. Målet er å treffe det området på banen som gir mest poeng. Slike produkter kan virkelig være med på å sette Nordmøre på kartet, sier den lokale Europris-sjefen.
Selv om satsingen fortsatt er i planleggingsfasen, legger Stefanussen vekt på å bygge opp samarbeid tidlig.
– Små bedrifter kan møte utfordringer med produksjonskapasitet, så det er viktig å starte dialogen tidlig for å legge til rette for en bærekraftig løsning. Dette kan bli en vinn-vinn-situasjon for alle parter, sier han entusiastisk.
– Fudge er kjempepopulært, og når produktet i tillegg har en sterk historie knyttet til seg, blir det ekstra spennende. Historien om en rullestolbruker med diabetes som reiser seg opp for å smake på denne fudgen, viser hvilket engasjement lokal mat og produkter kan vekke, sier han.
Stefanussen, som selv bor i Straumsnes i Tingvoll kommune, understreker at han har stor tro på kraften i det lokale næringslivet.
– Jeg pendler mye og ser hvor mye bra som lages i nærområdet. Det finnes mange små bedrifter som leverer kvalitet, men som mangler muligheter for å nå ut. Vi vil gi litt tilbake til lokalsamfunnet og samtidig tilby våre kunder unike produkter med lokal forankring, sier han.
Europris’ satsing på lokale produsenter markerer et viktig steg mot å styrke båndene mellom store kjeder og lokalt næringsliv. Med sin lidenskap for å støtte små aktører og bringe lokale produkter ut i butikkhyllene, håper Stefanussen å bidra til en mer levende og bærekraftig region.
Har du et produkt som kan passe inn i Europris sitt sortiment? Da ønsker butikksjef John Inge Stefanussen at du tar kontakt for en uforpliktende prat.