LØRDAGSPORTRETTET

Daglig leder Gunn Anne Vinje Lyngstad ved Lanullvas butikk og hovedbase ved Atlanterhavsveien i Averøy.

Slik ble varme klær en het internasjonal merkevare

– Lanullva skal nå ut til enda flere, både nasjonalt og internasjonalt, sier gründeren og daglig leder av Lanullva, Gunn Anne Vinje Lyngstad. Vi har møtt henne ved Atlanterhavsveien i Averøy der ullvareprodusenten har sitt utsalg og sitt hovedkontor. 

Publisert Sist oppdatert

Nordmørsposten blir tatt i mot i døra til Lanullvas hovedbase på Kårvåg i Averøy, Strategisk plassert på starten eller enden av Atlanterhavsveien, der de har hovedkontor, utsalg, lager og en liten produksjon der kundene kan se den unike strikkeprosessen som de er så kjent for. 

Administerende direktør: Gunn Anne Vinje Lyngstad i Lanulvas butikk og hovedbase ved Atlanterhavsveien i Averøy.

På på en gård omkranset av fjell og fjord på Lyngstad i Romsdalen vokste Gunn Anne Vinje Lyngstad opp med en lidenskap for dyrs velferd. 

I dag er hun daglig leder i familiebedriften Lanullva, det norske merket som har tatt norske ullklær til nye høyder. Men reisen fra Lyngstad til suksess var langt fra enkel. Gjennom hardt arbeid, sterke verdier og en god dose utholdenhet har Gunn Anne bygget en merkevare som er like mye et symbol på norsk tradisjon som det er på innovasjon.

Barndommen som formet verdiene

På et lite gårdstun i Lyngstad, omgitt av foreldre og besteforeldre, lærte Gunn Anne tidlig viktigheten av hardt arbeid og omsorg for dyr. Den tette tilknytningen til familie og natur la grunnlaget for de verdiene som senere skulle prege hennes arbeid.

– Vi hadde alltid dyr rundt oss, fra hunder og katter til små gullfisk. Min far pleide å spøke med at det neste dyret kanskje kunne bli en elefant, forteller Gunn Anne med et smil. Du kan godt kalle meg en dyrevernaktivist, smiler hun. 

Hun  beskriver hvordan hun lærte om ansvar, respekt for naturen og viktigheten av å ta vare på det man har.

– Jeg lærte tidlig at når dyr har det bra, yter de mer. Det har blitt en grunnleggende filosofi i alt jeg gjør, legger hun til. Disse verdiene har fulgt henne gjennom livet, og danner hjørnesteinene i Lanullvas merkevare.

En innovativ mor og starten på Lanullva

Britt Vinje Lyngstad

Gunn Annes mor, Brit, var en pioner i sin tid. Som utdannet konfeksjonstekniker våget hun å gå sine egne veier og utfordre de tradisjonelle rollene for kvinner på 60-70-tallet. Dette inspirerte Gunn Anne til å se mulighetene i stedet for begrensningene.

– Jeg husker hvordan hun sydde klær til familien på kveldstid. Før ungdomsskolen hadde jeg knapt et kjøpt klesplagg. Det formet virkelig hvordan jeg ser på klær og tekstiler, sier Gunn Anne.

Ideen til Lanullva ble sådd i de praktiske behovene på gården. Gunn Annes far jobbet ute i all slags vær og trengte klær som både varmet og holdt kroppen tørr.

– Far jobbet ute i all slags vær og trengte noe som ikke bare var varmt, men som også kunne transportere bort fuktighet. Det var denne utfordringen mor tok tak i og utviklet den unike strikkemetoden, forklarer Gunn Anne. Denne metoden, som kombinerer varme og pusteevne, ble grunnlaget for Lanullvas suksess.

Senere skulle hun vinne Reodor Felgen Prisen for sin nyvinning. SINTEF testet senere ulltøyet og bekreftet Brit sin påstand. 

- Luft må inn i plagget, og sammen med ren ull vil dette opprettholde en naturlig varmebalanse.

Å ta over stafettpinnen

Da Gunn Anne tok over driften av Lanullva i 2006, visste hun at hun hadde en solid idé, men også at veien til suksess ville kreve sitt. Hun måtte ta noen tøffe valg som ville forme selskapet i årene som fulgte.

– Jeg visste at dette var noe jeg ville satse på, men det krevde mange tøffe beslutninger. Blant annet måtte vi outsource produksjonen fordi det var for dyrt å produsere i Norge, sier hun.

Det var etter en skuffende varemesse i 2010, der Gunn Anne innså at forsøket på å få innpass hos de store varekjedene, ikke var veien å gå.  Til tross for utfordringene, var dette et vendepunkt som la grunnlaget for det videre arbeidet. Hun innså at hun måtte gjøre jobben selv. Da grunnla hun den første butikken i hjembygda Lyngstad.

– Vi satset på egen netthandel og fikk endelig et gjennombrudd. Det var en bekreftelse på at vi hadde noe unikt, forteller Gunn Anne stolt.

Lanullva har i dag fem butikker: Averøy, Lillehammer, Trondheim, Røros og Tromsø.

Fra lokal kolleksjon til global merkevare

Lanullva har vokst fra å være et lite familieprosjekt til å bli en merkevare med produkter som dekker hele familiens behov. I dag samarbeider selskapet med designere og fabrikker i Spania, Litauen, Sverige og Finland. Gunn Anne er spesielt stolt av «Eilif-kolleksjonen», oppkalt etter faren.

– Det er en hyllest til hans harde arbeid og behovet for varme og funksjonelle plagg, forteller hun. Denne kolleksjonen symboliserer ikke bare familiens historie, men også den innovative ånden som preger Lanullva.

Den unike strikkemetoden, som gir både varme og pusteevne, har satt Lanullva på kartet som en  viktig aktør innen funksjonelle ullprodukter.

F.v.: Antonio Egea adm dir Tex51, Affrica Egea, Constantin Andrejeva, Marija Andrejeva, Gunn Anne Vinje Lyngstad, Frank Skjelland (sønn).

Produsenten fra Spania besøkte Averøy

Sommeren 2024 fikk Lanulva besøk av sin spanske produsent, som også er deres største. De bodde på Håholmen og fikk nyte den lokale maten og fikk omvisning i distriktet mellom viktige møter.

– Ekstra hyggelig var det at Ana Maria Costa Pombo som er spansk, men har bodd på Averøy i over 15 år, kunne ta seg fri fra jobben og være tolk under besøket. (Red. anm.: Costa Pombo er journalistens partner). 

Dyrevelferd som hjertesak

For Gunn Anne er dyrevelferd mer enn bare gode intensjoner – det er kjerneverdier som driver alt selskapet gjør. Lanullva bruker kun mulesingfri ull fra sertifiserte gårder, noe som sikrer god behandling av dyrene.

Gunn Anne Vinje Lyngstad i avdelingen der kundene kan se den lokale produksjonen av babytepper og ullpledd

– Selv om det er dyrere å bruke ull fra gårder som er sertifiserte, speiler det våre verdier og vårt ønske om å være med å sikre at sauene har det bra . Det er en investering i kvalitet og etikk, sier hun.

Gjennom tett samarbeid med leverandører sikrer Lanullva at ullen produseres under strenge etiske forhold.

– Vi har innsyn i hele prosessen, fra beitemark til transport. Det er helt avgjørende for oss, understreker hun.

En leder med visjoner

Som leder har Gunn Anne måttet balansere flere roller – alt fra strategi og produktutvikling til salg og rekruttering. Hun erkjenner at det ikke alltid har vært enkelt.

– Det har vært krevende å balansere salg, markedsføring, produktutvikling og rekruttering. Men jeg er stolt av hva vi har oppnådd, spesielt de positive tilbakemeldingene fra fornøyde kunder, sier hun.

Gunn Anne har motatt flere priser for sin innsats med Lanullva: Verdiskaperprisen (2014), Midtnorges beste kvinnelig gründer (2014) og Orkidéprisen (2014).

For fremtiden har hun klare mål. Lanullva skal nå ut til enda flere, både nasjonalt og internasjonalt.

– Vi ønsker å nå internasjonale markeder, og netthandel er en viktig del av denne strategien. Vi har allerede startet samarbeid med et dansk selskap, forteller Gunn Anne.

Lanulvas utsalg og hovedkontor på Kårvåg i Averøy.

Et liv i balanse

Når Gunn Anne ikke jobber med Lanullva, finner hun roen på hytta i Averøy. Hytta er et sted hvor hun kan koble av fra en hektisk hverdag og hente ny inspirasjon.

– Hytta gir meg en mulighet til å slappe av og nyte naturen. Det er der jeg finner roen, sier hun.

I tillegg er hun sterkt engasjert i dyrevelferd og har jobbet frivillig med å redde mishandlede hunder. Hun har også hatt flere opphold i Spania hvor hun har bidratt til pleie og omplassering av forlatte og mishandlede hunder.

– Arbeidet med å beskytte og omplassere hunder har betydd mye for meg, så mye at jeg også tok med to hunder hjem.

Lanullva er mer enn bare ullklær. Det er en historie om familie, verdier og bærekraft. Med en lidenskap for kvalitet og et øye for innovasjon, er Gunn Anne Vinje Lyngstad klar for å føre merkevaren til nye høyder, både nasjonalt og internasjonalt.

Powered by Labrador CMS