Fjerde og femtegenerasjons eiere, Elisabeth Lystad og Lisbeth Bach, viser bildet av den opprinnelige Anton Næsjes butikk som holdt til i bygningen i gamle Grand Hotell.

Slik har A. Næsje drevet 136 suksessfulle år

Midt i Kristiansund sentrum ligger en butikk med en historie få kan matche. A. Næsje har overlevd kriger, pandemikrisen og et stadig skiftende handelslandskap i over 136 år. Hva er hemmeligheten bak den utrolige suksessen? Les den utrolige historien om hvordan en tradisjonsrik familiebedrift har funnet oppskriften på å blomstre i en digital verden.

Publisert Sist oppdatert

Midt i et stadig skiftende handelslandskap står A. Næsje som et unikt eksempel på hvordan en bedrift kan overleve og blomstre gjennom generasjoner. I en tid hvor kjedeeide butikk-konsept og franchiser har overtatt de fleste bransjer, holder fortsatt flere lokaleide firma stand i by ved hav.

Butikken, som ble grunnlagt av Anton Næsje den 19. september 1888, er en av Skandinavias eldste skobutikker. Med en historie som strekker seg over 136 år, har Næsje Sko gang på gang vist evnen til å tilpasse seg nye utfordringer og trender – fra egenproduksjon av sko til moderne internettløsninger.

En arv fra Nesjestranda

Anton Næsje, opprinnelig fra Nesjestranda, grunnla skobutikken med en ambisjon om å kombinere kvalitet og håndverk. Tidlig på 1900-tallet hadde bedriften egenproduksjon av sko og syv skomakere i arbeid. Skoene ble laget i butikken, som den gang holdt til i bygningen til gamle Grand Hotell. Alt endret seg i aprildagene i 1940 da bygningen ble bombet og brant ned under krigen. Til tross for dette, fortsatte butikken å utvikle seg gjennom generasjonene.

Få butikker kan vise til dato og brev for når virksomheten startet slik som A. Næsje kan. Elisabeth Lystad holder opp brevet fra oldefaren sin tid.

Fjerde og femte generasjon tar stafettpinnen

I dag drives butikken av fjerde og femte generasjon Næsje – mor og datter Elisabeth Lystad og Lisbeth Bach. Under deres ledelse anno 2025 har butikken fortsatt å være en hjørnestein i lokalmiljøet, selv om veien har vært utfordrende. Spesielt koronapandemien satte virksomheten på prøve.

– Vi måtte sende hjem alle ansatte, og situasjonen så vanskelig ut, forteller Elisabeth. For å redde bedriften tok hun opp et midlertidig lån i banken. 

– Jeg argumenterte med at vi har overlevd to verdenskriger, og at jeg nektet å godta at pandemien skulle være det som satte kroken i døra. Det handler for oss om å aldri gi opp, sier hun.

Internett som redning

Pandemien ble på mange måter et vendepunkt for A. Næsje. Å være synlig og aktiv på sosiale medier ble over natten mye viktigere enn det hadde vært. 

Næsje lanserte gratis hjemlevering av sko til kundene – spesielt tursko og tøfler, som forteller mye om endringene i folks livsstil under nedstengningen.

– Internett ble løsningen for oss, sier Lisbeth. 

– Handlemønsteret har endret seg de siste tiårene. I takt med dette har viktigheten av å være synlig på internett økt. Kundene starter gjerne handleprosessen med å scrolle på nettbutikken/sosiale medier, der de før ruslet rundt på byen. 

– Vi tilbyr også «live-shopping», hvor vi har videosamtaler med kunder som vil handle direkte fra butikken med personlig service som vi ikke klarer å tilby på nettbutikken. Vi er opptatt av å gjøre det enkelt for travle kunder, vi skal være tilgjengelig når kunden trenger oss. Som et tiltak mot en noe trøblete parkeringsituasjon i sentrum om dagen tilbyr vi nå også én gratis kundeparkeringsplass til kundene våre! 

Nettbutikken ble lansert høsten 2018, som et resultat av en familiediskusjon under en biltur. 

– Selv om vi ikke skulle prate jobb på ferie, var vi på vei til hytta, og hadde ikke kommet lengre enn til Isfjorden før vi bestemte oss: vi åpner nettbutikk! sier Lisbeth engasjert. Denne beslutningen markerer en av de største endringene i butikkens historie. 

Lisbeth med sko av merket Högl fra Østerrike

Flytting og nye muligheter

I tillegg til å satse digitalt, tok familien et modig valg ved å flytte butikklokalene fra Nedre Enggate, i Gågata, til et mer trafikkert område ved bussterminalen og hurtigbåtkaia.

Elisabeth Lystad med støvletter av merkene Pomar og Woden fra Finland. Støvlettene er laget på en bærekraftig måte.

– Jeg studerte trafikkbildet over tid rundt de nye lokalene, samtidig som vi så at antall kunder i Gågata dalte. Mange mente vi var gale som flyttet, nesten som at det hadde raknet for meg. Men vi hadde troen, forteller Elisabeth. 

Flyttingen har vært en suksess. 

– Trafikk skaper handel, og både det fysiske butikklokalet og nettbutikken nyter godt av økt synlighet. Vi har kunder fra hele Nordmøre og faktisk også en del internasjonale kunder som vi sender varer til. 

Oppskriften på suksess

Næsje Sko har bevart sin posisjon som en faghandel med fokus på kvalitet og service. Varene håndplukkes av Elisabeth og Lisbeth selv, noe som sikrer et unikt utvalg.

– Kundegruppen består fortsatt av flest kristiansundere, hvorpå flere har handlet hos oss i generasjoner, og nordmøringer. Vi har også fått et godt rykte ut over fylkesgrensa, og er avhengig av alle de tilreisende kundene våre fra både Trondheim og Oslo for å kunne tilby det vareutvalget vi har. Den fysiske butikken vil alltid være vår hovedprioritet. Vi liker å møte kundene våre, sier Lisbeth engasjert.

Lisbeth Bach med skomote i fra Woden.

– Vi reiser til Oslo, København og Milano for å finne de beste produktene, sier Lisbeth. Hun understreker viktigheten av å treffe trender tidlig og være oppdatert. 

– Det å kunne snu seg raskt når endringer trengs, har alltid vært viktig for oss.

– Hva er formelen deres for å lykkes?

– Først og fremst hardt arbeid mandag til søndag, både dagtid og kveld. Det er å kunne utvikle seg og snu seg fort rundt når endringer trengs. Følge med i tiden og være tidlig ute og treffe trendene. Vi er en faghandel med fokus på kvalitet og service. Det går aldri av moten, og folk setter pris på akkurat det, og fortsetter å komme igjen for å handle hos oss, forteller Lisbeth.

Powered by Labrador CMS