Smølaakevitten setter nye rekorder
Nå lanseres fjerde opplag, og målet er å få alle øyas fyrlykter på etiketten.
Smølaakevitten har tatt Norge med storm og satt en utrolig rekord. Med et salg på 6.000 flasker fra en kommune med kun 2.100 innbyggere, er det ingen tvil om at dette er en lokal favoritt som har blitt lagt merke til over hele landet.
– Verdensrekord det her, helt sikkert! Jeg har aldri sett maken til interesse for en enkeltakevitt av denne typen, sier akevitt-sjef Odd Johan Nelvik hos Det norske brenneri i Grimstad.
For medieinteresserte lesere var Nelvik mangeårig redaktør for Se og Hør, men enda viktigere, journalist i Aura Avis fra 1972 til 1974 og i Tidens Krav fra 1974 til 1976.
Han har Smølablod i årene og er naturlig nok stolt av den lokale suksessen.
Det var tidligere rådmann Per Anton Brennskag som i sin tid foreslo ideen om en egen Smølaakevitt. Sammen med en annen presse- og politikkveteran, Jan-Erik Larsen på Villsaugården, tok de kontakt med Nelvik, og sammen utviklet de en unik oppskrift med urter, tang og rabarbra fra Smøla.
— Etter noen kreative samlinger og jakt på urter og annet med smak av Smøla, tang og rabarbra blant annet, ble finishen overlatt til superblenderen på brenneriet, Jon Bertelsen. Han må sies å ha truffet godt, sier Jan-Erik Larsen.
Akevitten har blitt en hyllest til Smøla og dens historie. Hver ny utgave prydes av en ny fyrlykt fra øya, og den fjerde utgaven er intet unntak. Denne gangen er det Valdragsskjæret lykt som viser vei inn til Veiholmen fra sørvest.
De andre fyrene rundt Smøla som er avbildet på etikettene, er Hauggjegla, Skalmen og Tyrhaug.
– Det er den fjerde fyrlykta vi har bilde av på etiketten, forteller Nelvik.
Både Nelvik og Larsen er sikre på at Brennskag, som tragisk omkom i en trafikkulykke i 2024, hadde vært stolt av suksessen til Smølaakevitten.
Den nye utgaven av Smølaakevitten er i salg hos Vinmonopolet fra slutten av denne uken.
– Det er blitt rene samlerobjektet, dette, jeg hører at folk kjøper både to og tre flasker for å ha på hylla, og de første utgavene etterspørres til god pris, ler den blide akevittsjefen som bokstavelig talt brenner for Smøla, sier Nelvik.