Fra byggingen av kaia.

Snart nytt kaianlegg på Smøla

– Vi har veldig tro på at Smøla som kysthavn skal vokse, sier havnefogd Knut Mostad i Kristiansund og Nordmøre Havn IKS (KNH).

Publisert Sist oppdatert

Utbyggingen av den nye kaia og anlegget for land- og ladestrøm ved Vikan havn på Smøla nærmer seg ferdigstilling.

Havnefogd Knut Mostad i Kristiansund og Nordmøre Havn IKS (KNH).

Den nye kaien er primært opplags- og service kai for innenlandstrafikken, herunder laksenæringen, og vil ikke bli ISPS-sikret de første årene, opplyser Mostad til NP.no.

Det er på Vikan på Smøla at det nå er bygd 40 m kai, dykdalb og landstrøm-/ladeanlegg. 

Kystverket innvilget i 2023 støtte på seks millioner kroner til kaiutbyggingen. Sammen med egenandel fra Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og Smøla kommune, ble dette til sammen kostende 13,5 millioner kroner, får NP.no opplyst.

Havnefogden sier til NP.no at han tror at investeringen er returnert om få år.

– Det er mye aktivitet med fiskeforedling og i 2028/2029 skal vindmøllene oppgraderes. De nye er mye større, så vil vil tjene inn alle kostnadene på nyanlegget på den operasjonen alene, hevder Knut Mostad.

 – For at den skal gjennomføres enkelt er det viktig at kaien har uendelig lasteevne. Den nye er bygd rett på fjell. Da trenger vi ikke ta hensyn til aksel- eller krantrykk.

Dette er ISPS-koden

ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security) er det internasjonale regelverket for sikring av skip og havneanlegg. Formålet med sikringstiltakene er å forhindre og hindre sikkerhetsrelaterte hendelser som kan skade havnene, havneanleggene eller skipene som anløper slike havner.

Bak kaianlegget – som er knyttet mot den forrige kaien bygd i 2018 – er det planert for et fremtidig industrianlegg. Smøla kommune skal bygge en ny kommunal vei langs sjøfronten, og denne vil bli asfaltert tidlig neste år. Bakarealet til den nye kaia asfalteres samtidig med veien.

 Selv om Kristiansund og Nordmøre Havn IKS har målstreken i sikte, er det flere ting som må ferdiggjøres, herunder støpning av kaidekket, kartlegging av dybder og mulige undervannsarbeider, samt fullføring av nødvendig dokumentasjon.

En viktig annen milepæl ble nådd i slutten av november da ISPS-gjerdet på almenningskaia ble montert. Det er nå et mindre ISPS-område enn før, hvor hele området pleide å være inngjerdet.

Powered by Labrador CMS