
Trafikklys kveler lokal virksomhet
Ny runde med trafikklys skaper kundeflukt og trafikkproblemer. – Uholdbart at lokalt næringsliv lider som følge av kommunens tiltak, sier flere næringsdrivende fra området. Les mer om løsningene på utfordringene.
Det har vært en tung tid for Stappebua, det som for mange er en matinstitusjon i Kristiansund, også kjent under navnet «Limarn».
Eier og driver, Karin Bakke (67), forteller om store utfordringer etter at de offentlige veimyndighetene startet omfattende veiarbeid utenfor boden. Nye trafikklys og midlertidige trafikktiltak har ført til kaotiske forhold, noe som har skremt bort kundene i januar 2025.

– Jeg har allerede tapt over 200.000 kroner siden veiarbeidet begynte, hevder Karin Bakke.
Kundeflukt og inntektstap
Problemene startet da kommunen satte i gang et omfattende veiprosjekt som er en oppgradering av infrastruktur. Det ble satt opp midlertidige trafikklys for å regulere veistykket, og det er bygget store innsnevringer som reduserer veien til bredden av én kjørebane.
Trafikkavviklingen har skapt store problemer for både kunder og virksomheter i området. For Stappebua har konsekvensene vært svært kostbare. Kundenes tilgang til stedet er blitt redusert, og flere har valgt å holde seg unna.
– Frem til sommeren handler det kun om å overleve, sier Bakke. Hun har vært nødt til å kutte alt annet enn det strengt nødvendige for driften. Ferieturer og andre investeringer måtte settes på vent, og hun håper at de ansvarlige veimyndighetene kan komme med en bedre løsning.

Mangler informasjon og dialog
Det som frustrerer driveren mest, er mangelen på informasjon fra de ansvarlige veimyndighetene. Her er både kommunen og fylket involvert.
– Jeg fikk aldri beskjed om at dette arbeidet skulle starte. Plutselig var de her og satte opp trafikklysene, forteller hun.
Hun stiller spørsmål ved hvorfor kommunen ikke har praksis for å informere berørte parter om langvarige veiarbeid og endringer som kan påvirke næringslivet. –Burde ikke dette vært en selvfølge? spør hun retorisk.
Langvarig veiarbeid uten løsninger
Kommunen har tidligere opplyst at veiarbeidet vil vare frem til juni 2025. Dette betyr at Stappebua og andre næringsdrivende i området står overfor enda flere måneder med utfordringer. Spørsmålet om alternative løsninger for trafikkavvikling er stadig uavklart.
– Kunne omkjøring av en kjøreretning til andre gater, forbi der NAV holder til og opp Hollendergata vært en bedre måte å håndtere situasjonen? Har dette blitt vurdert av kommunen? spør Karin. På den måten kunne trafikken flytte mye lettere og man fikk en kjørebane i hver retning uten å måtte stoppe og vente. Hittil har svaret fra kommunen vært at dette var en løsning fylkeskommunen satte seg i mot.
Andre virksomheter rammes

Stappebua er langt fra alene om å slite. Flere næringsdrivende i området melder om lignende problemer. Interjakt, en lokal butikk for jaktutstyr, har allerede måttet stenge dørene for godt. Problemer med parkering og vanskelig kundeadkomst var blant hovedårsakene til konkursen.
– Det er uholdbart at lokalt næringsliv lider som følge av kommunens tiltak, sier flere næringsdrivende fra området.

Dekning av inntektstap?
Et annet sentralt spørsmål er om kommunen og andre veimyndigheter har planer om å kompensere for tapte inntekter som skyldes det kommunale veiarbeidet. Ifølge flere av de berørte næringsdrivende har kommunen så langt ikke kommet med noe konkret forslag til løsning. Dette etterlater mange i en usikker situasjon.
Flere næringsdrivende forteller om manglende parkeringsplasser i området etter Campus åpnet. Kristiansund Parkering har mandag 27. januar innført kortere gateparkering i området, fra fem timer ned til tre. Videre har eierne av Campus-tomta midlertidig åpnet for parkering på campus tomta under store arrangemnet som verdiskaperkonferansen.

Kan saken løses?
Nå etterlyses det en helhetlig plan som kan gi lettelser for de rammede bedriftene i området. Kan det finnes en måte å balansere hensynene mellom nødvendige trafikktiltak og opprettholdelse av lokalt næringsliv? Bakke mener at kommunen må komme på banen med mer dialog og støtteordninger.
– Har du snakket videre med kommunen om situasjonen utenfor Stappebua?
– Ja, det har jeg. Jeg snakket med en hyggelig mann fra teknisk etat på Hagelin. Så la jeg frem saken og hva vi syntes om det. For kommunen var saken klar, for det var jo ikke de som bestemte akkurat der, det var jo fylket. Og fylket ville ha fortsatt ha ordningen med lysreguleringen som er i dag.
Hun fortsetter: – Vi fikk nå sett litt på parkeringssituasjonen og gangfelt for alle dem som kommer fra campus. Han skulle vel ta med seg innspill fra oss om blant annet villgåingen som skjer over gata her med fotgjengere. Det er jo bra at de tar tak i det. Men kundene mine klager litt på mangel på parkering. Det blir fort en del "ymseparkeringer" på fortauet utenfor her i området. Men det får jo ikke jeg gjort så mye med.
Den siste meldingen Karin Bakke har fått fra kommunen er at veiarbeidene sannsynligvis ikke vil vare like lenge, men bli ferdige allerede sent april - begynnelsen av mai.
– Hvordan ser dere på situasjonen nå i dag i forhold til hvordan det var tidligere de siste to ukene?
– Det var litt knappt med kunder i begynnelsen da traffikklysene kom på plass igjen, men det har jo i det siste gått tilbake til en ganske normal arbeidsdag igjen da. Det er tross alt tidlig på året, og nå litt fremover, blir det jo ganske fredelig i forhold til hvordan det bruker å være på høsten.
LES KOMMUNENS SVAR HER: