– El-biler har blitt stadig mer tilgjengelige, og vi ser en utvikling der prisene blir mer konkurransedyktige, mener Kjetil Winje.

70-tallsklassiker gjør comeback – denne gang som avgiftsvinner

Renaults ikoniske småbil fra 70- og 80-tallet gjør comeback i moderne drakt. Denne uken ble nyheten lansert og Nordmørsposten tok en tur innom den lokale bilforhandleren.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 18. mars ble Renault 5 E-Tech Electric offisielt lansert hos Erling Winje AS i Kristiansund. Bedriften var i sin tid Løkkemyras første bilforretning.

Lanseringen av den elektriske utgaven av den ikoniske Renault 5 har vakt stor oppmerksomhet, både blant bilentusiaster og i bransjen generelt.

Retrodesign møter moderne teknologi

Renault 5, som opprinnelig ble produsert mellom 1972 og 1996, solgte over 9,5 millioner eksemplarer i sin levetid. Nå er den tilbake i en ny elektrisk utgave, med et design som henter inspirasjon fra originalmodellen samtidig som den er utstyrt med moderne teknologi.

Kjetil Winje, daglig leder ved Erling Winje A/S

Bilen er bygget på Renaults spesialutviklede plattform for elbiler, AmpR, og kommer med to motoralternativer på henholdsvis 120 og 150 hestekrefter. Batteripakken på 52 kWh gir en rekkevidde på opptil 411 kilometer etter WLTP-standarden, og bilen støtter hurtiglading, der den kan lades fra 15 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

Renault 5 E-Tech Electric produseres utelukkende i Europa, noe som skiller den fra mange andre elbiler på markedet.

Testet på bane i Sverige

Nordmørsposten slo av en prat med daglig leder Kjetil Winje, som deltok i en test av både Renault 5 E-Tech Electric og den kommende Renault Scenic 2024 på en bane utenfor Arlanda i Sverige.

– Dette er en bil som kombinerer nostalgi med fremtidens teknologi. Vi ser allerede stor interesse blant kundene. Europeiske biler er plutselig også mer inn i tiden etter det som skjer i verden. Folk er mer bevisste på hvor bilen er produsert når de skal kjøpe bil, hevder Winje.

Renault 5 er tilbake i en ny elektrisk utgave, med et design som henter inspirasjon fra originalmodellen samtidig som den er utstyrt med moderne teknologi.

Renault 5 E-Tech Electric produseres utelukkende i Europa, noe som skiller den fra mange andre elbiler på markedet. Modellen har også en innebygd assistent, kalt «Reno», som kan hjelpe føreren med blant annet klimakontroll og vindusåpning. Derimot kan du ikke be den om å kjøre for deg. 

Hvordan markedet vil ta i mot bilen gjenstår å se. Med de sterke fargene bilen er tilgjengelig i appellerer den kanskje ekstra til folket i den polykrome (flerfargede) by?

Lave elbil-priser er villet politikk

Prisnivået for elbiler har vært et viktig tema den siste tiden, og Renault 5 E-Tech Electric markerer seg som en relativt rimelig elbil sammenlignet med mange konkurrenter. Startprisen ligger på rundt 256 000 kroner, og med dette håper Renault å nå et bredt publikum.

– Elbiler har blitt stadig mer tilgjengelige, og vi ser en utvikling der prisene blir mer konkurransedyktige, sier Winje.

Ny bil, men bygd på arven etter en klassiker: En av avgiftsvinnerne i år ble lansert tirsdag 18 mars.

– Det er en villet politikk fra myndighetenes side. Elbiler har fått kraftige avgiftslettelser, mens rene bensin- og dieselbiler og spesielt hybrider nå har mistet alle avgiftslettelser. Politikerne vil nå at folk skal kjøre elbil. Elbiler er generelt billigere enn tilsvarende alternativ med fossilt drivstoff, avslutter Winje.

Renault 5

Renault 5 (også kjent som «R5») var en bilmodell i supermini-klassen produsert av den franske bilprodusenten Renault mellom 1972 og 1996. Den ble solgt i mange land, som regel under navnet «Renault 5», mens den i USA hadde navnet «Le Car» mellom 1976 og 1986.

.

Powered by Labrador CMS