
Brukerne gir de toppkarakter
– Vi ser at vi leverer godt på det som brukerne mener er viktig, og at det vi leverer best på, også er viktig for brukerne.
En fersk brukerundersøkelse fra mars 2025 viser at Kristiansund og Nordmøre Havn (KNH) fortsatt har høy tillit blant sine brukere. 97 prosent oppgir at de er fornøyde med havna, og hele 69 prosent er svært fornøyde – en økning fra 53 prosent i forrige undersøkelse.
– Vi er stolte og ydmyke over at brukerne har tillit til oss og setter pris på det vi leverer på daglig basis, sier ledende havneinspektør Bjørnar Eresvik.
Han deler ansvaret for den daglige havneberedskapen med havneinspektør Christoffer Gården. Sammen utgjør de havnevakta, som håndterer alt fra anvisning av kaiplass til fortøyning, landstrøm og mottak av avfall.
– Vi prøver å strekke oss langt for at brukerne våre skal bli fornøyde, og det ser ut til at det har gitt resultater, sier Eresvik.

Stor tillit fra bredt brukergrunnlag
Undersøkelsen er gjennomført av et eksternt firma på oppdrag fra KNH, og bygger på svar fra 91 respondenter. Disse representerer et bredt spekter av brukere, fra rederiansatte og mannskap til terminaloperatører og vareeiere.
Havnas beliggenhet, servicenivået og kompetansen hos havnevakta scorer høyest blant respondentene. De fleste brukerne er nøytrale til prisnivået, som verken fremheves som spesielt positivt eller negativt.
– Vi gjorde en tilsvarende undersøkelse i 2022, der vi fikk veldig gode resultater. Det er derfor ekstra kjekt å se at andelen fornøyde har gått opp fra 95 til 97 prosent. Av disse er det spesielt andelen som er veldig fornøyde som har økt, fra 53 til 69 prosent. Det er klart vi er stolte av det, sier havnefogd Knut Mostad.
Undersøkelsen tar for seg både hvilke kriterier brukerne legger til grunn ved valg av havn, og hvordan KNH vurderes på disse områdene.
– Vi ser at vi leverer godt på det som brukerne mener er viktig, og at det vi leverer best på, også er viktig for brukerne, sier Christoffer Gården.

Havnevakta har en nøkkelrolle
Brukerne har jevnlig kontakt med havnevakta i forbindelse med anløp, operasjoner og praktisk logistikk. Rollen som serviceledd og første kontaktpunkt er derfor sentral.
– Havnevakta er vårt ansikt utad. At de leverer topp service ser vi hver eneste dag, og det er gøy å få bekreftet at brukerne våre også ser dette, sier Mostad.
Han viser til at KNH har klare ambisjoner for framtiden.
– Vi har en ambisjon om å være Midt-Norges beste og mest effektive havn. Vi er til for brukerne våre, og vi skal drive på en forretningsmessig god måte med kostnadseffektiv, miljøvennlig og sikker drift, sier han.