Marit Moe Backer (avdelingsleder helse, prosess og petroleum) og Henrik Asheim (nestleder Høyre) )foran den nye 3-faseseparatoren til Fagskolen Møre og Romsdal.

Fagskolen roper varsku – Asheim lytter

Under Henrik Asheims besøk ved fagskolen ble det tydelig at dagens finansieringsmodell ikke strekker til. Nå håper de på endringer for å sikre et bredere og mer bærekraftig utdanningstilbud.

Publisert

Tirsdag 11. mars besøkte Høyres nestleder Henrik Asheim Campus Kristiansund og Fagskolen. Asheim er tidligere Forsknings- og høyere utdanningsminister i Solberg-regjeringen.

Besøket var en del av en bredere dialog om de utfordringene og mulighetene som ligger i høyere yrkesfaglig utdanning, spesielt med tanke på finansiering, rekruttering og studieutvikling.

Henrik Asheim i samtale med lærer ved fagskolen, Cecilie Reitan om det nye utstyret på skolen.

Finansieringsutfordringer og kategorisering

Et av hovedtemaene for møtet var finansieringen av fagskoleutdanning. I dag mangler fagskolene en tydelig finansieringskategori, noe som gir utfordringer sammenlignet med universitets- og høyskolesektoren, hvor studieplasser er delt inn i ulike kostnadskategorier (A, B, C og D). Asheim fikk en grundig gjennomgang av hvordan dagens finansieringsmodell for fagskolene fungerer, og hvordan den påvirker tilbudet av studier.

Marit Moe Backer, avdelingsleder helse, prosess og petroleum ved Fagskolen i Møre og Romsdal, avdeling Kristiansund.

Særlig for fagskoler med kostnadskrevende utdanninger, som maritime studier og tekniske fag, er det en utfordring at finansieringen ikke speiler de reelle utgiftene. Dette gir fagskolene en begrenset mulighet til å utvikle og opprettholde utdanninger som er viktige for arbeidslivet.

Heltid vs. deltid og arbeidslivets behov

En annen problemstilling som ble diskutert var hvordan finansieringsmodellen påvirker organiseringen av studiene. Det ble pekt på at heltidssstudenter har lavere frafall enn deltidsstudenter, men samtidig er mange arbeidsgivere avhengige av at deres ansatte kan ta videreutdanning ved siden av jobb.

Dagens finansiering favoriserer heltidsstudenter, noe som kan redusere fleksibiliteten i utdanningstilbudet. Dette er spesielt utfordrende for mindre fagskoler som har begrensede ressurser, og som må prioritere hvilke studier som skal tilbys.

Det er investert mye penger i skipssimulatoren til fagskolen. De har flere simulatorer som kan kjøres med hverandre, med støtte fra maskinlærestudentene i klasserommene som simulerer maskinrom.
Henrik Asheim (Nestleder Høyre) og (Marit Moe Backer), avdelingsleder helse, prosess og petroleum

Rekruttering og samarbeid med arbeidslivet

Fagskolen i Kristiansund har i dag en betydelig andel maritime studenter, men sliter med rekruttering. Det er også utfordrende å finne nok lærere, og de få man har, må ofte strekke seg langt for å opprettholde undervisningskvaliteten.

Samtidig er samarbeidet med arbeidslivet tett. Flere bedrifter bidrar med utstyr og ressurser, men det er fortsatt en utfordring å sikre nok finansiering til utvikling av nye studier. Søknadsprosessen for godkjenning av nye studier er også tidkrevende, noe som gjør det vanskelig å tilpasse tilbudet raskt nok til arbeidsmarkedets behov.

Utvikling av nye studier og internasjonalisering

Fagskolen har flere søknader inne hos NOKUT for godkjenning av nye studier, blant annet innenfor helseteknologi og havindustri. Det jobbes aktivt med å utvikle studier som erstatter tidligere petroleumstudier, samt å få til en mer fleksibel modell for tekniske fag.

Marit Moe Backer, avdelingsleder helse, prosess og petroleum, forteller om Fagskolen i Kristiansund

Det ble også diskutert hvordan det norske fagskolesystemet kan kobles tettere til det europeiske systemet for yrkesutdanning. I dag er det begrensede muligheter for internasjonal utveksling for fagskolestudenter, noe som står i kontrast til situasjonen for universitets- og høyskolestudenter.

Veien videre

Henrik Asheim uttrykte stor interesse for utfordringene fagskolen står overfor og antydet at finansiering vil bli et viktig tema i den kommende stortingsmeldingen om fagskolene.

 – Først må vi se på helheten i meldingen regjeringen kommer med før at vi kan komme med konkrete løsninger for finansieringen, sa Asheim.

Videre uttrykte han at fagskolene spiller en avgjørende rolle i norsk yrkesutdanning, men at det er behov for bedre finansiering og mer fleksible løsninger for å sikre at studietilbudet samsvarer med arbeidslivets behov.

Se også en tidligere artikkel på np.no om fagskolens nye trefaseseparator.

Nordmørsposten opplyser: Journalisten er medlem av Høyre.

Marit Moe Backer, (avdelingsleder helse, prosess og petroleum), forteller om Fagskolen i Kristiansund.Henrik Asheim uttrykte stor interesse for utfordringene fagskolen står overfor og antydet at finansiering vil bli et viktig tema i den kommende stortingsmeldingen om fagskolene.– Først må vi se på helheten i meldingen regjeringen kommer med før at vi kan komme med konkrete løsninger for finansieringen, sa Asheim.
Powered by Labrador CMS