F.v.: Belomorye (RU) og slepebåten Vengery (RU), ved anker på Freifjorden. Bak ligger et bulkskip som ikke er knyttet til saken.

Forlot for egen maskin 

Det russiske fryseskipet Belomorye, som hadde meldt tekniske problemer med roret, ble slept et par kilometer utenfor Kristiansund og forlot deretter området for egen maskin. Var historien om problemene iscenesatt?

Publisert Sist oppdatert
Her er Belomorye i slep utenfor Grip.

Nordmørsposten har fulgt med på det russiske fryseskipet «Belomorye» siden det ble slept ut fra Freifjorden 31. desember. Skipet, som hadde meldt om tekniske problemer med roret, forlot nylig norsk farvann etter tre uker i Freifjorden utenfor Kristiansund. Slepebåten «Vengery» ankom Freifjorden 23. desember og gjennomførte slepeoperasjonen som planlagt 31. desember. Kort tid etter, startet skipet motorene og gikk for egen maskin. Denne utviklingen har reist spørsmål om hvorvidt skipets rapporterte tekniske problemer var reelle.

«Belomorye» meldte om problemer med roret etter å ha drevet 110 nautiske mil vest for Kristiansund og ba om nødhavn. Skipet ble slept til Freifjorden av Kystverket og overvåket av kystvaktskipet «Sortland» gjennom hele perioden. Politiet gjennomførte grensekontroll ved ankomst, og saken ble formelt avsluttet. Likevel mottok politiet en ny logg relatert til skipet på julaften, men innholdet i denne er foreløpig ikke offentlig kjent.

F.v.: Belomorye (RU) og slepebåten Vengery (RU), ved anker på Freifjorden. Bak ligger et bulkskip som ikke er knyttet til saken.

"Belomorye" tilhører det russiske rederiet Norebo, tidligere kontrollert av oligarken Vitaly Orlov, kjent for nære bånd til Vladimir Putin. Skipet har tidligere blitt nektet adgang til nederlandske havner på grunn av mistanker om spionasje. Under reisen til Freifjorden passerte skipet den strategisk viktige gassrørledningen Polarled, noe som har skapt bekymring og spekulasjoner om mulige etterretningsaktiviteter.

Her er ruten som Belomorye vil seile før det anløper Kaliningrad 11. januar kl.12.00.

Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) bekrefter at saken har blitt nøye overvåket. – Generelt sett følger Forsvaret med og har god kontroll på alle fartøy i våre interesseområder, inkludert dette. Vi bruker et bredt spekter av sensorer og plattformer for å overvåke aktivitet i norske farvann, sier talsperson Hanne Olafsen. Kystverket, som hadde ansvaret for nødhavnsprosedyrene, understreker at alle rutiner ble fulgt. Episoden har likevel satt fokus på behovet for å styrke beredskapen mot hybride trusler.

Her går Belomorye for egen maskin. Det har den gjort siden den forlot slepeskipet utenfor Grip.

Skipet er nå på vei til Kaliningrad, en tungt militarisert russisk eksklave. At "Belomorye" gikk for egen maskin kort tid etter å ha blitt slept ut av norsk farvann, har reist spørsmål om hvorvidt de tekniske problemene var overdrevne eller iscenesatt. 

Powered by Labrador CMS