F.v.: Jonas Udjus Frorud (prosjektleder i AUDI – Avdeling for utvikling og digital innovasjon i Kristiansund kommune), Hege Kristin Sjåvik Hånde (system- og tjenestedesigner i AUDI), Merethe Blisten (produktleder i KS Digital), Erik Ingebrigtsen leder i AUDI) og Ole Morten Didriksen (seniorutvikler i AUDI) er veldig godt fornøyd med at de nå skal jobbe mye tettere sammen fremover til det beste for innbyggere over hele landet.

Fra lokal idé til nasjonalt IT-system

Kristiansund kommune inngår samarbeid med KS Digital for å rulle ut sin egenutviklede digitale løsning, «Påkobla hjelpemiddel».

Kristiansund kommune har igjen bevist at de er i front når det gjelder digital innovasjon. Deres egenutviklede system, «Påkobla hjelpemiddel», som startet som et lokalt initiativ for å effektivisere hjelpemiddelforvaltningen, skal nå gjøres tilgjengelig for alle landets kommuner.

Arbeidet som er gjort med utviklingen av Påkobla hjelpemiddel har bestått mye i arbeid på skjerm i tillegg til undersøkelser ute i selve tjenesten.

– Nå skal løsningen testes, og de fem kommunene som allerede bruker den, skal etter hvert driftes fra oss i KS Digital. Når det er gjort, vil andre kommuner kunne ta løsningen i bruk, forteller produktleder Merethe Blisten fra KS Digital.

Fra post-it til digital revolusjon

«Påkobla hjelpemiddel» er en digital løsning som gir full oversikt over lager og logistikk av hjelpemidler. Systemet håndterer alt fra utlån og reparasjoner til tilpasninger og opplæring.

– Det å gå fra en post-it over til et fullverdig digitalt logistikksystem har vært et enormt løft, sier Erik Ingebrigtsen, leder for avdeling for utvikling og digital innovasjon i Kristiansund kommune.

Samarbeid er nøkkelen

Prosjektet startet i 2022 som et samarbeid med NAV og KS, og har siden blitt utvidet til å inkludere kommuner som Molde, Hustadvika og Nordre Follo.

– Vi så at jo større prosjektet ble, jo bedre ble det, sier Ingebrigtsen.

Nasjonalt gjennombrudd

Med samarbeidet med KS Digital, vil «Påkobla hjelpemiddel» nå bli kvalitetssikret og gjort tilgjengelig for kommuner over hele landet.

– Dette er et stort løft for kommunene. Vi opplever stor interesse for løsningen, og den vil bidra til mer effektiv ressursbruk og kortere ventetider for innbyggerne, sier Blisten.

Fra Kristiansund til HelseNorge

Kristiansund kommune har store ambisjoner for «Påkobla hjelpemiddel». De jobber nå med å kartlegge behov knyttet til innbyggerportal og velferdsteknologi.

Kommune opplyser også at de jobber med videreutvikling, herunder et ønske integrere systemet med HelseNorge.

De kan også tenke seg å ha egne «pakkebokser» for døgnkontinuerlig henting av hjelpemidler.

– Vi lykkes fordi vi har de riktige og dyktige folkene med oss, fordi vi samarbeider så godt, og fordi vi er tett på oppgaven, sier Ingebrigtsen.

Kristiansund kommune har igjen vist at de er en innovativ kommune som tenker nasjonalt. Med «Påkobla hjelpemiddel» tar de et stort skritt mot en mer effektiv og brukervennlig offentlig sektor.

Powered by Labrador CMS