INNBYGGERINFORMASJON

Gir ReMidt IKS full kontroll over renovasjon
Får mulighet til å ta opp store lån og delegere ansvar videre, uten krav om direkte forankring i eierkommunene.
Representantskapet i ReMidt IKS, har vedtatt en revidert selskapsavtale som nå er sendt til behandling i de 17 eierkommunene. Avtalen innebærer at ReMidt får enerett på innsamling og behandling av husholdningsavfall og slam i alle deltakerkommuner. Samtidig samles myndigheten i selskapet, og kommunenes handlingsrom begrenses. Det er ingen kapitalinnskudd, men kommunene hefter økonomisk i tråd med eierandelene sine.
Omfattende fullmakter
ReMidt IKS er et interkommunalt selskap som organiserer renovasjon og slambehandling for kommunene Kristiansund, Averøy, Smøla, Aure, Tingvoll, Surnadal, Rindal, Sunndal, Heim, Hitra, Frøya, Orkland, Skaun, Rennebu, Oppdal, Midtre Gauldal og Melhus.
Gjennom den nye selskapsavtalen får ReMidt enerett til å samle inn og behandle alt husholdningsavfall, samt slam fra slamavskillere og tette tanker, i tråd med forurensningslovens §§ 26, 29 og 30. I tillegg får selskapet ansvar for kommunenes eget næringsavfall og farlig avfall fra næringslivet, samt mulighet til å delta i konkurranse om husholdningsavfall utenfor kjerneområdet – så lenge det ikke skader eierkommunenes interesser.

Avtalen slår fast at:
– Selskapet skal fordele kostnader og fastsette forslag til gebyr og priser med utgangspunkt i lik pris for samme servicenivå i eierkommunene. Deltakerne skal vedta likelydende renovasjonsforskrifter.
Avfallsgebyrene vedtas likevel av det enkelte kommunestyret, men de må bygge på forslag fra selskapet og følge prinsippet om selvkost, jf. forurensningsloven § 34.
Eierandeler per kommune
Ved ikrafttreden 1. januar 2024 er eierandelene fordelt slik:
Kristiansund kommune: 18,5 %
Orkland kommune: 14,3 %
Melhus kommune: 13,3 %
Oppdal kommune: 5,6 %
Sunndal kommune: 5,5 %
Midtre Gauldal kommune: 4,7 %
Heim kommune: 4,6 %
Averøy kommune: 4,5 %
Surnadal kommune: 4,5 %
Frøya kommune: 4,1 %
Hitra kommune: 4,1 %
Skaun kommune: 6,4 %
Tingvoll kommune: 2,3 %
Aure kommune: 2,6 %
Rennebu kommune: 1,9 %
Smøla kommune: 1,6 %
Rindal kommune: 1,5 %
Stemmevekten i representantskapet følger eierandelene. Dette innebærer at større kommuner har mer innflytelse, mens små kommuner i praksis kan bli overkjørt i prinsipielle eller økonomisk viktige avgjørelser.
Får delegert myndighet
Kommunene overfører forvaltningsmyndighet til ReMidt etter forurensningsloven. Det betyr at ReMidt kan fatte enkeltvedtak på vegne av kommunene, og at disse vedtakene ikke behandles lokalt, men kan påklages til en interkommunal klagenemnd oppnevnt av representantskapet.

I følge avtalen:
– Enkeltvedtak som fattes i medhold av delegert myndighet, kan påklages etter forvaltningslovens bestemmelser til selskapets klagenemnd.
Styret i ReMidt skal vurdere om vedtakene skal omgjøres før de eventuelt oversendes nemnda. Klagenemnda skal ha retningslinjer vedtatt av representantskapet.
Økonomisk spillerom
Styret får fullmakt til å ta opp lån på inntil 5 millioner kroner til drift og inntil 800 millioner kroner til investeringer, uten å innhente samtykke fra kommunene. Beløp utover disse rammene må godkjennes av eierne.
Selskapet kan også kjøpe eiendom, etablere datterselskaper og inngå samarbeid med andre aktører, så lenge det er innenfor formålet i avtalen. Styret har videre myndighet til å ansette og avskjedige daglig leder og godkjenne dennes lønnsvilkår.
Interkommunalt eierskap – felles drift
Representantskapet er selskapets øverste organ og består av én representant fra hver kommune. Stemmeretten følger eierandelen. Representantskapet velger også styret, styreleder, klagenemnd og valgkomité. Det skal avholdes minst to møter i året, og alle kommunene skal motta møteinnkalling og møtebok.
Selskapet har forretningsadresse i Orkland kommune, med kontorer i Kristiansund og Melhus i tillegg.
Kan overføre ansvar videre
Styret har adgang til å gi enerett videre til andre offentlige aktører, og til å inngå samarbeid gjennom datter- eller søsterselskaper.
Avtalen gir følgende ramme:– Selskapet har myndighet til å delegere enerett videre til en annen offentlig oppdragsgiver som definert i anskaffelsesloven § 2.
Slik videredelegering må godkjennes av representantskapet. Videretildeling til egne selskaper kan besluttes av styret alene.
Uttreden og tvister
Kommuner som ønsker å trekke seg ut, må gi melding i henhold til IKS-loven § 30. Dersom kommunen trer ut før det har gått fem år etter ikrafttredelsen av avtalen, kan det medføre økonomiske konsekvenser.
Ved uenighet om verdifastsettelse, skal det oppnevnes en uavhengig revisor. Om dette ikke lar seg gjøre, må saken behandles i voldgift.

Bevissthet om ansvar og maktbalanse
Selv om avtalen bygger på prinsipper om likebehandling, felles regler og regional samordning, endrer den samtidig maktforholdet mellom kommunene og deres felles driftsselskap. Når ReMidt får både fullmakt til å fatte vedtak, styre økonomiske rammer og utforme regelverk som kommunene må følge, reduseres det lokale handlingsrommet.
For små kommuner med lav eierandel og begrenset kapasitet til å følge opp, kan det være utfordrende å hevde egne behov og perspektiv. Det at styret får mulighet til å ta opp store lån og delegere ansvar videre, uten krav om direkte forankring i eierkommunene, forsterker dette inntrykket.
Spørsmålet er ikke bare hvordan tjenestene skal organiseres, men hvem som i realiteten sitter med styringen – og om dagens folkevalgte har oversikt og innflytelse nok til å sikre at innbyggernes interesser blir ivaretatt i det interkommunale samarbeidet.