Fv: Olav Egil Ellevset (daglig leder i Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS), Iver Nordset (styreleder Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS), Henning Torseth (ordfører i Aure, H), Svein Roksvåg (ordfører på Smøla, SP), Karin Johanne Torset, styremedlem og Kjell Neergaard (ordfører i Kristiansund, AP)

– Kan bli verdens lengste

Prosjektet tar form og kan endre hele regionen. En ny milepæl er nådd – og entusiasmen er stor.

Publisert Sist oppdatert

Planene om ei hengebro over Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna ble torsdag 27. mars, presentert på Rådhuset i Kristiansund av Iver Nordseth, styreleder for Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS

Prosjektet, som har vært under utvikling i en årrekke, vil gi Nordmøre en ny fastlandsforbindelse – og kan potensielt sette verdensrekord.

En teknisk skisse over broen.

Endret fra flytebro til hengebro

Selskapet ble etablert allerede i 2007, og seismiske undersøkelser ble gjennomført for over femten år siden. Den opprinnelige løsningen var en flytebro, men denne ble forkastet etter flere vurderinger.

– Flytebro ble vurdert tidlig, men krevende værforhold gjorde det uaktuelt å gå videre med det, sa Nordseth.

Valget falt i stedet på en hengebro, og nå foreligger det en skisse inspirert av broprosjektet over Halsafjorden på E39. En av broens søyler er planlagt på 30 meters dyp, og dette blir Norges første bro med vindskjermer for å sikre trygg passasje i kraftig vind.

Styreleder for Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS, Iver Nordseth, presenterte torsdag 27.03 skisseprosjektet for en hengebro over Talgsjøen.

Bro fra Stavbrekka til Lille Ramsøya

Ordfører i Kristiansund, Kjell Neergaard (Ap), orienterte om plasseringen på sørsiden:

– Broen kommer til å bli plassert på Stavbrekka-skjæret på Nordlandet, ikke langt fra Kolvika, sa Neergaard.

På nordsiden vil broen lande på Lille Ramsøya i Tustna, og krysser dermed kommunegrensen mellom Kristiansund og Aure.

Dette er en grov skisse av mulig påkobling av vegsystemet i nord og sør. I skisseprosjektet er det videre bare vurdert selve bruløsningen. På nordsiden vil broen lande på Lille Ramsøya i Tustna, og krysser dermed kommunegrensen mellom Kristiansund og Aure

Viktig for kommunale planer og veiforbindelser

Nordseth la vekt på at planleggingen av tilførselsveiene nå blir avgjørende for videre framdrift.

– Det viktigste for oss nå er å sikre et solid grunnlag for tilførselsveiene på begge sider. Det legger fundament for videre kommuneplanarbeid både i Kristiansund og Aure, forklarte han.

Han påpekte videre at kostnadsbildet henger tett sammen med broens konstruksjon.

– Kostnadene ligger hovedsakelig i tårnene, og forskjellen mellom å bygge med to eller tre tårn har stor betydning for prisen, sa Nordseth.

Kan bli verdens lengste

Dersom prosjektet realiseres som planlagt, vil Talgsjøen-broen bli verdens lengste hengebro på 2120 meter. Samtidig er det kjent at det planlegges en lignende bro i Kina med et spenn på 2300 meter.

Nordseth opplyste at Talgsjøen- og Edøyfjord-prosjektet er designet for å være selvfinansierende, basert på dagens trafikktall og rammevilkår.

Tunnel ville kostet det dobbelte

En tunnelløsning har også vært vurdert, men ble etter hvert skrinlagt.

– En tunnel ville i dag vært vesentlig dyrere. Med krav om dobbelt løp og evalueringsløp, ville prisen blitt det dobbelte. I tillegg ville tunnelen blitt rundt 14 kilometer lang og svært dyp, sa Nordseth.

Kristiansund-ordføreren: – Vi er verdensmestere på fergeavløsning

Ordfører Neergaard uttrykte stor tro på at prosjektet vil bli realisert.

– På Nordmøre er vi verdensmestere på fergeavløsningsprosjekter. Dette er noe vi er gode på, og jeg har stor tro på at vi får gjennomført dette, sa han.

Han viste til at trafikken har økt på tidligere gjennomførte prosjekt som Krifast og Atlanterhavstunnelen, noe som har bidratt til raskere nedbetalingstid enn opprinnelig forutsatt.

Tekniske detaljer: Seks meter bred vei og 300 meter høye tårn

Nordmørsposten ba om en presisering av de tekniske spesifikasjonene for prosjektet. Ifølge Nordseth og Neergaard planlegges det følgende:

– Det blir én kjørefil i hver retning, med en total veibredde på seks meter, samt gang- og sykkelveier på begge sider, der den ene vil bli brukt som tilgang når broen skal vedlikeholdes, sa Nordseth.

– Broens tårn vil ha en høyde på nærmere 300 meter, og seilingshøyden blir på 50 meter, la Neergaard til.

Tverrsnitt av broen.

Prislapp på 6 milliarder kroner

Byggingen av broen er foreløpig estimert til 6 milliarder kroner. Ifølge Nordseth er dette et konkurransedyktig anslag sammenlignet med både tunnel og tidligere broprosjekter.

– Dette er en teknisk gjennomførbar løsning, og i dag ser vi at dette er innenfor rekkevidde, sa han.

Prosjektet vil i neste fase kreve politisk forankring og videre detaljprosjektering, men både styrelederen og ordføreren uttrykte tro på at Talgsjøforbindelsen vil bli et nytt kapittel i Nordmøres samferdselshistorie.

Powered by Labrador CMS