F.v.: Per moen, Sigvald Thy, Turid Warvik, Liv Astrid Faksvåg, Kristine Måløy, Anne Jacobsen, Randi Brevik, Solbjørg Gjøen, Turid Hertzberg, Berit Longva, Undis Moen, Marit Rakstang og Anne Thy.

Lions' tulipanaksjon gir ungdommen nytt håp

59 bedrifter i Kristiansund har støttet Lions’ årlige aksjon – pengene går til å styrke ungdoms arbeid og forebygge problemer som rus og mobbing.

Publisert Sist oppdatert

Lions Club Kristiansund/Kringsjå gjennomførte sin årlige Tulipanaksjon 9. april 2025, en innsamlingsaksjon som har hatt stor betydning for barn og unge i byen i flere år. Med mottoet «Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne», har aksjonen som mål å styrke ungdommers evne til å ta gode valg gjennom forebyggende arbeid mot rus, mobbing og vold.

Dette er Lionsklubbene

Navn: Lions Clubs International

Stiftet: 1917 i Chicago, USA

Grunnlegger: Melvin Jones

Formål: 

Humanitær frivillig organisasjon som jobber for å hjelpe mennesker lokalt og internasjonalt

Slagord: «We Serve» («Vi hjelper»)

Internasjonalt:

Om lag 1,4 millioner medlemmer– Over 48 000 klubber

Til stede i mer enn 200 land og geografiske områder

I Norge:

Første klubb startet i 1951 (Oslo)

Om lag 8 500 medlemmer fordelt på ca. 400 klubber– Organisert under Lions Norge (MD 104)

Driver blant annet ungdomsutveksling, rusforebygging, bistand ved kriser og støtte til eldre og vanskeligstilte. 

Egen bistandsorganisasjon: Lions Aid Norway (LAN)

Kjennetegn:– Gult og blått emblem med to løvehoder – ett vendt mot fortiden og ett mot fremtiden

 Frivillig, medlemsbasert, ikke-politisk og ikke-religiøs

Lang tradisjon for innsamlingsarbeid

Siden 1983 har Lions Clubs over hele landet samlet inn midler til ungdomsarbeid via tulipanaksjonen, og i Kristiansund har engasjementet vært sterkt. Årets aksjon har fått støtte fra 59 bedrifter som kjøpte tulipanbuketter, både til sine ansatte og for levering til byens institusjoner.

Hroar Thorsen, generalsekretær i Lions Norge, uttrykker takknemlighet over for støtten: «Vi er takknemlige for alle bidrag som gir flere barn bedre kompetanse i å ta gode valg.»

Inntektene fra salget går i sin helhet til lokale og sentrale prosjekter som støtter ungdomsarbeid, deriblant MITT VALG, et program utviklet av Lions som brukes i skoler, barnehager og idrettslag over hele landet.

Støtte til lokal ungdom

Årets aksjon har i tillegg fått lokal oppbakking. Flere bedrifter valgte å kjøpe tulipaner for å gi til byens institusjoner, som Frivillighetssentralen, hvor tulipanene ble betalt av NEAS.

Hildur Mollan Vesterås, medlem av Lions Club Kristiansund/Kringsjå, understreker viktigheten av samarbeid med lokale aktører: «Vi setter stor pris på støtten fra både bedrifter og privatpersoner som er med på å bidra til et bedre oppvekstmiljø for barn og unge i vår by.»

En viktig del av forebyggende arbeid

Lions har som mål å fremme sosial og emosjonell læring hos barn og unge gjennom sitt program MITT VALG. Programmet er bygget på internasjonale prinsipper og er en viktig del av det forebyggende arbeidet mot utfordringer som rusmisbruk, mobbing og vold.

Inntektene fra tulipanaksjonen gir mulighet til å finansiere lokale prosjekter og bidra til større nasjonale initiativ, som kurs i MITT VALG-programmet. Lions Club Kristiansund/Kringsjå håper aksjonen også vil inspirere flere til å engasjere seg for barns utvikling og velferd.

Lions Clubens kontinuerlige innsats

Gjennom sitt arbeid har Lions Club i Kristiansund og andre steder i landet klart å gjøre en forskjell for mange unge mennesker. Dette viser hvordan frivillig innsats og samarbeid på tvers av lokalsamfunn kan ha en varig positiv effekt på samfunnet.

«Det er viktig at vi fortsetter å støtte ungdommer i å ta ansvarlige valg i livet,» avslutter Vesterås. «Vi håper at aksjonen har gitt både inspirasjon og midler til viktige prosjekter for ungdoms utvikling.»

Lions Club Kristiansund/Kringsjå ser allerede frem til neste års aksjon, og oppfordrer alle som bryr seg om barn og unge til å være med på å bygge et sterkere lokalsamfunn.

Powered by Labrador CMS