Ministeren imponert: – KI gir elevene svar på sekunder
– Det er mye enklere enn å vente på en avtale med skolerådgiveren, sier Amalie Haga (15) om det nye kunstig intelligens-verktøyet Kiki MR. Nå får elevene i Kristiansund svar på utdanningsspørsmål på et blunk.
– Da jeg gikk på videregående, måtte jeg bla gjennom store kataloger for å finne ut hvor og hvordan jeg kunne utdanne meg. Nå kan dere få svar på sekunder, sa Tung til tiendeklassingene Amalie Haga og Isabel Gaupset.
Amalie Haga, som drømmer om å bli lege, er begeistret for verktøyet.
– Vi kan spørre KI om hvilke yrker vi lurer på, hvilke fag vi må ta, og hvordan studieløpet ser ut. Det er mye enklere enn å vente på en avtale med skolerådgiveren, sier hun.
Hun får støtte fra Isabel Gaupset, som påpeker at AI-en gir raske og presise svar, selv når man skriver feil.
– I stedet for å vente på riktig dag for å snakke med rådgiveren, får vi svar umiddelbart, sier hun.
På en rad lengre borte i klasserommet sitter Mathias Fasting Pedersen, som drømmer om å bli entreprenør.
– Jeg vil være uavhengig og min egen sjef, forteller han.
Lokal innovasjon – regional bruk
KI-verktøyet Kiki MR er utviklet av Kristiansund kommune i samarbeid med Digi Møre og Romsdal. Det brukes allerede i flere kommuner på Sunnmøre og skal etter hvert rulles ut i alle kommuner som er en del av IKT-samarbeidet på Nordmøre.
Erik Ingebrigtsen, leder for IKT-Audi i Kristiansund kommune, forklarer hvordan Kiki kan tilpasses ulike behov.
– Lærere kan opprette spesifikke Kiki-er som gir presis informasjon til elevene. Det er som å ha en ekspert med mastergrad i det meste tilgjengelig som kan snakke med elevene om det de ikke forstår, sier han.
IT-sjef Arild Ovesen forteller at han selv utviklet en Kiki for å hjelpe datteren med matematikk.
– Kiki hjelper ikke bare med svaret, men viser også strategien for å finne svaret. Veien for å finne svaret er viktig for at eleven forstår hvordan man løser regnestykket. Det er veldig enkelt for lærere å lage nye Kiki-er etter behov, forklarer Ovesen.
En revolusjon i klasserommet
Mattelærer Helge Volckmar ser store muligheter med KI-verktøyet.
– Når mange elever har spørsmål samtidig, kan Kiki gi rask hjelp. Jeg kan deretter sjekke om det elevene har gjort, er riktig, sier han.
Volckmar mener det er viktig å lære elevene å bruke KI riktig. – Ungdom er kjappe til å ta i bruk nye verktøy. Det er viktig at de bruker KI som en ressurs og prøver selv først. KI kan være et nyttig supplement, men elevene må fortsatt gjøre jobben selv, sier han.
Ministerens vurdering
Statsråd Tung var imponert over hva hun fikk se under besøket på Atlanten ungdomskole.
– Dette er et fantastisk verktøy for å hjelpe ungdom med å navigere i utdanningsmuligheter. Teknologi skal alltid suppleres med menneskelig vurdering, sier hun.
Tung trekker paralleller til tidligere teknologiske hjelpemidler.
– Lommekalkulatoren ble forbudt i skolen før den ble tillatt. Vi trenger fortsatt grunnleggende ferdigheter som å regne og skrive, men teknologi kan gjøre oss mer effektive. Det handler om å ha to tanker i hodet samtidig, konkluderer hun.
Kiki MR har potensial til å bli en modell for hvordan kunstig intelligens kan brukes i utdanningssektoren. Erfaringene fra Kristiansund viser at KI kan gi elever raskere og mer presise svar når den er satt opp riktig, samtidig som det frigjør tid for lærerne til å fokusere på undervisning og oppfølging.