Gatelysene på Sørsundbroa har ikke virket på en stund. Sørsundbroa ble bygget i 1963 og er eneste veiforbindelse til Innlandet i Kristiansund..

Mørkt på Sørsundbrua: Hvem har slukket lyset?

Har du lagt merke til at det har blitt mørkt på Sørsundbrua? Ingen vet helt hvem som har ansvaret for å fikse lyset. Vi har forsøkt å nøste i det elektriske signalnettet og ikke minst finne ut når det blir lyst igjen.

Publisert Sist oppdatert

Etter tips fra en av våre nye lesere tok NP.no kontakt med de forskjellige veimyndighetene for å finne ut hva som har skjedd. 

Det viste seg at ansvarsforholdet rundt vedlikehold og drift av gatelysene er både komplekst og tidkrevende.

Kommunen peker på fylkeskommunen, og fylkeskommunen peker tilbake. Mens innbyggerne sitter i mørket, krangler byråkratene om hvem som skal betale regningen.

Kommunens rolle og fylkeskommunens ansvar

Petter Mostervik Hals, fagansvarlig elektriker i Kristiansund kommunes avdeling for kommunalteknikk, bekrefter at kommunen har mottatt flere meldinger om problemet. 

Likevel presiserer han at gatelysene på Sørsundbrua faller inn under fylkeskommunens ansvarsområde:

– Meldingene vi får fra befolkningen når det gjelder fylkeskommunale og statlige veier, videresender vi til de rette instansene, forklarer Mostervik Hals.

Han understreker at Kristiansund kommune kun er ansvarlig for gatelys på kommunale veier, mens fylkeskommunen og staten har ansvaret for henholdsvis fylkes- og riksveier.

Fylkeskommunen: Et uferdig overtakelsesprosjekt

Elisabeth Mansfield, overingeniør med ansvar for fylkeskommunale veilys, gir dette svaret etter Nordmørsposten sitt spørsmål om hvem som har ansvaret for gatelysene på Sørsundbroa:

– De som jobbet med lys sluttet i fjor sommer, og vi kartla da hvilke strekninger vi skulle ta over. Nå må vi gå gjennom en ny prosess før overtakelsen, men dette tar tid og kan ta flere år. Vi er dårlig bemannet på dette området, forklarer Mansfield.

Hun sier videre at fylkeskommunen ikke kan investere i anlegg som fortsatt tilhører kommunen. Sørsundbruas lysanlegg står derfor i en slags administrativ kø, sammen med andre anlegg som venter på overføring til fylkeskommunalt ansvar.

– Vi har førstehåndsinformasjon om anlegget, men vi har per i dag ikke tatt det over. Ansvaret for trafikklysene på Sørsundbrua ligger derfor fortsatt hos kommunen, sier Mansfield.

Hun påpeker også at Kristiansund var den siste av totalt 20 kommuner som meldte seg på for overføring av gatelysanlegg til fylkeskommunen. 

Molde er blant kommunene som allerede har kommet lengre i prosessen, blant annet ved å oppgradere til mer energisparende LED-lys.

Sørsundbroa ble bygget i 1963 og er eneste veiforbindelse til Innlandet.

Kommunen klar på ansvarsforholdene: tar grep for avklaring

Chris Malin, avdelingsleder for vei og park i Kristiansund kommune, står på at både brua, veien og lysene er et fylkeskommunalt ansvar. Han erkjenner at situasjonen er uheldig.

– Sørsundbrua er en fylkeskommunal vei, og vi har ikke ansvaret for drift av gatelysene der. Likevel har vi tatt kontakt med fylkeskommunen tidligere når broa har vært mørklagt, og vi vil gjøre det igjen for å unngå flere misforståelser i fremtiden, sier Malin.

Han bekrefter også at fylkeskommunen utførte vedlikehold på lysene i fjor, etter at lignende problemer oppstod.

– Etter en del frem og tilbake fikk vi løst det den gangen. Men strømskapene ved Sørsundbrua eies i dag av fylkeskommunen.

NP.no har snakket med en kilde i kommunen med nær kjennskap til saken som ønsker å være anonym. Vedkommende bekrefter at nøklene til sikringsskapene ble overlevert til fylkeskommunen for flere år siden. Det er Mesta som har ansvaret for vedlikeholdet av broa, forklarer vår kilde.

Endelig er de enige

Kort tid etter første intervju tok Mansfield kontakt med NP.no igjen med nye opplysninger.

Hun bekrefter det kommunen har hevdet, at Sørsundbroa og lysene er et fylkeskommunalt ansvar. Det var en misforståelse at det ble henvist til kommunen igjen. Prosessen med formell overtakelse av anleggene gjelder en annen sak hvor kommunene søker om støtte fra fylkeskommunene.

– Jeg har forståelse for at vanlige personer synes dette er komplisert og innviklet, sier hun.

Anders Ørnhammer fra Møre og Romsdal fylkeskommune har meldt fra om at entreprenøren Mesta har satt i gang utbedring av gatelysene på Sørsundbrua, opplyser Mansfield.

Videre forklarer hun at innbyggerne kan kontakte fylkeskommunen direkte når det gjelder fylkesveier som har over 3000 biler i årsgjennomsnitt per døgn. Mansfield anbefaler også å bruke nettsiden vegkart.no for å finne korrekt informasjon om hvem som eier de ulike veistrekningene.

– Det er særlig viktig at vi får lysene på plass igjen, både for sikkerheten og for å gjøre det trygt å gå over Sørsundbroa. Vi håper på en rask avklaring, sier Chris Malin fra Kristiansund Kommune

Flere områder rammet

I tillegg til Sørsundbrua har også lysene i Bjerkalibakken Ånesmyra vært mørke i en lengre periode. Ifølge Chris Malin fra kommunen er dette også fylkeskommunens ansvar, og der jobbes det i øyeblikket med utbedringer.

– Det er særlig viktig at vi får lysene på plass igjen, både for sikkerheten og for å gjøre det trygt å gå over Sørsundbroa. Vi håper på en rask avklaring, avslutter han.

Et komplekst system

Når utbedringene nå er i gang og kommunikasjonen mellom kommune og fylkeskommune er bedret, er det snart håp om at lysene snart vil være på plass igjen og at vi snarlig går lysere tider i møte.

Powered by Labrador CMS