Motstrøms på kaia i Kristiansund:
Vesle Elon holder stand mot de store elektronikkgigantene
– Det er mange som er glade for at det er en elektronikkbutikk i byen igjen, og at de slipper å dra inn på Løkkemyra for å handle elprodukter.
– Folk er jo vant til å dra til de store kjedene, men med god service og hjelp har vi fått oss et positivt rykte etter hvert, sier daglig leder Steffi Ramstad.
I Vågeveien 6 finner vi Elon, den eneste elektronikk butikken igjen i sentrum etter at konkurrentene har flyttet all virksomhet på Løkkemyra.
De samme lokalene har tidligere huset to elektrokjeder. Elkjøp holdt til her frem til de flyttet på Løkkemyra i 2007, og i 2008 kom Euronics inn og drev et år før de måtte kaste inn håndkleet.
Elon har derimot holdt stand tross sterk konkurranse fra de større kjedene og Internetthandel, og ser nå en positiv trend fra i handelen fra kundene.
Daglig leder Steffi Ramstad merker spesielt at kundestrømmen stadig har økt på kunder som trenger datahjelp og telefonhjelp.
– Hvordan er det å drive elektronikkbutikk i sentrum?
– Det er en liten utfordring. Folk er jo vant til å dra til de store kjedene, men med god service og hjelp lager vi oss et positivt rykte etter hvert.
– Dere selger store hvitevarer som kjøleskap og vaskemaskiner. Er det logistisk vanskelig ettersom dere ikke har mange parkeringsplasser for kundene?
– Det er kanskje ikke logisk for noen å dra til sentrum for å kjøpe seg et kjøleskap, men allikevel benytter mange seg av det. Tilbakemeldinger vi får er at det er mange som er glade for at det er en elektronikkbutikk i byen igjen, og at de slipper å dra inn på Løkkemyra for å handle elprodukter. Vi har kort leveringstid i sentrum og til Innlandet, og vi kjører varene selv etter avtale med kundene.
Det er blitt mer attraktivt i sentrum
– Hvilke fordeler ser dere med å være etablert i sentrum?
– Fordelene vi har er kort avstand til kundene i sentrum og den typen service vi kan levere til dem. Vi er alene i sentrum nå, og merker at kundestrømmen har økt på kunder som trenger datahjelp og telefonhjelp. Ganske mange kommer innom og får hjelp.
Steffi Ramstad mener også at sentrum av Kristiansund også har blitt mer attraktiv etter Campus har åpnet.
– Hvordan har Elon tilpasset sin butikk til sentrumsbeboerne?
– Vi startet med et tungt hvitevaresortiment. Vi ser nå av etterspørselen at vi selger mye av belysning og multimedia. Vi har også åpnet en stor kjøkkenavdeling med mange forskjellige varianter av innredning, inkludert premiumprodukter.
Vi har også mange som handler med oss fra skip. De kjøper jo alt mulig rart. Her går det alt i fra lamineringsmaskiner til store høyttalere, vaskemaskiner som passer til båt.
Ikke bare hardware
– Er det noen spesielle produkter som er populære hos kundene i Kristiansund?
– Ja, det er Monin, som vi har fått et ganske godt utvalg av. Det er sirup som man kan bruke både i drinker og kaffe. Det har tatt helt av. Vi begynte med to smaker, og nå har vi over 50 … Det liker folk. Ellers går det mye i datakabler, skjermbeskyttere og deksler. Det er mye av det hverdagslige som folk plutselig trenger. Lyspærer og batterier.
– Hvordan påvirker netthandel Elon sine salg i sentrum? – På samme måte som mange andre i bransjen merker vi at netthandelen utgjør en del. Når kundene bestiller på nett hos oss, skjer dette via en sentral nettbutikk som er separat fra oss, men kjøpene fra nett som gjelder henting og utlevering av varer i butikk gir oss salget lokalt. Den personlige servicen og kunnskapen som tilbys er en fordel for fysiske butikken sammenlignet med netthandel.