Nå møter du en KI-robot på taxi-telefonen, men i bilen er det heldigvis fortsatt mennesker
En merkedag for LokalTaxi Kristiansund. De har tatt i bruk en robot med kunstig intelligens som tar i mot bestillinger. – Dette markerer et nytt steg i digitaliseringen av taxiselskapet, hevder Roger Aarø, daglig leder i Møre og Romsdal Taxi.
På taxisentralen ved Kongens plass i Kristiansund står det som oftest en bil klar til å rykke på en «tur» for å bistå en kunde.
Nordmørsposten møter på drosjesjåfør Helge Rokstad som akkurat er ferdig med en tur og venter på neste bestilling.
– Vi kommer ikke til å merke noe til det nye systemet her i bilen, sier han. Her tikker meldingene inn på samme måte som før. Det er nok kundene og de som sitter på sentralen som kommer til å bli befattet med dette, sier Rokstad, som ser bort på skjermen i det en ny melding om «tur» tikker inn.
Vi var der da roboten gikk online
På sentralen, som ligger et stykke unna sentralen på Kogens Plass, nemlig i Hollendergata, møter vi daglig leder for Møre og Romsdal Taxi, Roger Aarø.
– Nå er det like før vi går på lufta med det nye systemet sier han, bemerkelsesverdig rolig som kun en romsdaling kan være.
Dagen er tirsdag 10. desember, og klokken er 11.00.
– Her er telefonsentralen sier han og viser NP.no inn i det aller helligste, der alle samtaler og app-bestillinger kommer inn.
To sentralbordoperatører sitter klare ved skjermene og har oversikt over hvilke biler som er ledige og hvilke som er klar for å betjene kunder.
Roger Aarø forklarer at denne sentralen betjener LokalTaxi sine biler i Kristiansund, Molde og Ålesund. Kristiansund har 28 biler, Molde, 25 og Ålesund har 53.
Men hvordan få snakket med et menneske?
Den nye løsningen gir taxikunder umiddelbart svar på sine bestillinger. Ved hjelp av en stemmestyrt meny blir kunden guidet gjennom prosessen, men vil fortsatt kunne bli koblet til sentralbordet dersom noe er uklart.
– Dette er en milepæl for oss og våre kunder, sier Aarø.
– Kundene vil nok venne seg raskt til det, men vi er forberedt på litt tilvenning til å begynne med. men våre ansatte står klare til å hjelpe, om roboten ikke forstår kunden, eller motsatt, sier Aarø.
– I tillegg har vi appen Taxifix som et alternativ for taxi-bestilling. Med appen kan kunder få oppdatert informasjon om tilgjengelighet og priser, legge inn henteadresse, og følge bilen i sanntid. Appen tilbyr også funksjoner som digitale kvitteringer og Eurobonus-opptjening.
Trygghet i fokus
Aarø minner om at Appen Taxifix har en «Trygt hjem» funksjonen i er en enkel forsikring. Det er bare å legge inn telefonnummeret til den som skal ha beskjed, så bestiller man turen via appen. Da vil pårørende eller venner får beskjed om at man har kommet trygt hjem. sier Aarø.
– Vi er veldig opptatt av sikkerheten til våre kunder sier Aarø, og viser til lite hyggelige oppslag i media, der taxikunder har opplevd overgrep utført av useriøse aktører i bransjen. Roger Aarø påpeker et dette ikke er noe de opplever i her i distriktet.
Hva med piratene?
Er det problemer med pirattaxi i Kristiansund?
– Nei, vi har ikke fått meldinger om det på en stund, så vi oppfatter ikke det som et problem.
– Er det noe rasjonaliseringsgevinst ved at dere nå innfører kunstig intelligens (KI) for å ta telefonen?
– Vi kan ikke se at det er det, sier Roger Aarø. – Vi må uansett ha mennesker som kan svare på telefonen, men roboten kan svare på telefoner hele døgnet, og man trenger ikke å vente på å stå i kø til en operatør er ledig. Dette vil gi kundene en mye bedre opplevelse.
– Hos oss står sikkerhet og tilgjengelighet i fokus, sier Aarø og understreker at både sjåfører og sentralbordet vil være tilgjengelige for spørsmål eller assistanse rundt den nye løsningen.
– Jeg vil ønske våre kunder god jul og oppfordrer alle som ferdes i trafikken til å bruke reflex, avslutter Aarø.