
Økonomi, skolemiljø og renovasjon på agendaen i Averøy formannskap
Averøy formannskap møttes 25. februar for å behandle en rekke saker knyttet til kommunens økonomi, velferdstilbud og infrastruktur. Flere vedtak ble fattet, og politiske representanter kom med tydelige innspill om utfordringene kommunen står overfor.
Averøy formannskap avholdt møte 25. februar, hvor flere sentrale saker ble diskutert. Økonomiske utfordringer, kommunale investeringer og velferdstilbud var blant temaene. Møtet ble ledet av varaordfører Anna Bae Fagereng i ordførerens fravær.
Økonomisk utfordrende tid
Kommunedirektør Berit Hannasvik presenterte handlingsdelen i kommunebudsjettet for 2025–2026, inkludert Resultat- og utviklingsplanen. Hun gjorde det klart at kommunen har begrenset økonomisk handlingsrom.
– Vi har en økonomi som er på grensa til Robek, sa Hannasvik og varslet innsparinger.
Hun understreket at det ikke er rom for nye tiltak utover det vedtatte budsjettet.
– Både pågående investeringer, planarbeid, organisasjonsendringer og innsparingskrav krever mye av organisasjonen, i tillegg til den daglige driften. Det er viktig at forventningene fra innbyggerne er avklart ut fra denne situasjonen, la hun til.
Formannskapet vedtok Resultat- og utviklingsplanen, med tillegg om at utleie av Langøya Bofellesskap skal inkluderes, etter forslag fra Ann Iren Kjønnøy (SV).
Alvorlig økning i mobbetall
Rektor Tone Lise Bårdset ved Averøy ungdomsskole presenterte funn fra Elevundersøkelsen, som viser en dobling av mobbetilfeller på 9. trinn og en tredobling på 10. trinn.
– Dette tar vi på alvor, og vi ser på tiltak for å forbedre skolemiljøet, sa Bårdset.
Odd Sigbjørn Tvestad (H), kommunestyrerepresentant, påpekte at skolen ikke kan løse problemet alene.
– Vi må ikke pynte på tallene. Det kan ikke være slik at skolen må ta jobben alene. Vi må koble på hjemmet for å klare denne jobben. Mobbing er et problem som foregår også i idretten og på fritiden.
Kommunedirektør Berit Hannasvik understreket at kommunen skal støtte skolen i arbeidet.
– Ledelsen på skolen skal ikke stå alene i dette arbeidet, poengterte hun.
Avslag på klager om renovasjon og utslipp
Formannskapet avslo en klage på renovasjonsordningen. Martin Ove Karlsen, enhetsleder for plan, utvikling og tekniske tjenester i Averøy kommune, påpekte at unntak kan skape praktiske utfordringer.

– Selv om det er mulig å gjøre unntak, kan det være vanskelig for en privat aktør å overta avfallshåndteringen. Vi har heller ikke noe kontrollsystem på plass for slike unntak.
Også en klage på avslag om utslippstillatelse for sanitært avløpsvann i Rånesveien ble avvist. Kommunen advarte mot konsekvensene av å gjøre unntak, da det kan skape presedens og medføre økonomiske forpliktelser.
– Unntak fra reglene kan skape presedens og påføre kommunen et økonomisk ansvar den ikke er rustet til å håndtere, heter det i saksframlegget.
Ny selskapsavtale for ReMidt IKS
Formannskapet vedtok en ny selskapsavtale for ReMidt IKS, tilpasset pålegg fra EUs kontrollorgan ESA om kommunalt næringsavfall.

Hilde Ø. Harstad, leder for planenheten i ReMidt IKS, forklarte at endringen vil gi bedre tjenester til lavere kostnader.
– Gjennom felles løsninger og effektiv ressursbruk kan vi tilby bedre tjenester til lavere kostnader.

Roald Røsand (H), spurte hvordan dette vil påvirke små kommuner i forhold til større kommuner.
– Endringen betyr at kommunalt næringsavfall fortsatt skal håndteres av ReMidt, men på en måte som er i tråd med EØS-regelverket. Dette skal ikke påvirke gjennomføringen av tjenesten eller prisen for innbyggerne, svarte Harstad.
Salg av minihus på Vebenstadkollen vedtatt
Formannskapet behandlet også et forslag om salg av minihus på Vebenstadkollen. Saken ble diskutert i et lukket møte, da begrunnelsen var personvernhensyn knyttet til sårbare personer.
Vedtaket ble fattet enstemmig.
Kommunen overtar ikke private veilysanlegg
Martin Ove Karlsen, enhetsleder for plan, utvikling og tekniske tjenester i Averøy kommune, orienterte om utfordringene ved en mulig overtakelse av private veilysanlegg. Han påpekte at det er vanskelig å få oversikt over tilstanden til gatelysene i de private gatelysforeningene.

– Det er mange usikkerhetsmomenter i saken. NEAS har heller ikke oversikt. Mange av anleggene er basert på stipulert regning, noe som gjør dette svært usikkert.
Flere av representantene uttalte at kommunen ikke har ressurser til å gå inn i et så risikofylt prosjekt.
Vedtaket ble enstemmig: Averøy kommune overtar ikke private veilysanlegg.
Pumpeledning til renseanlegg vedtatt
Formannskapet godkjente økte investeringer på 3,57 millioner kroner for pumpeledning fra Kårvåg til renseanlegg. Prosjektet innebærer en ny pumpestasjon og sjøledning for å avlaste en overbelastet slamavskiller.
Vedtaket ble enstemmig.
Oppsummering
Flere høringssaker ble behandlet, inkludert forslag om endringer i tannhelsetjenesteloven.
Formannskapsmøtet viste at Averøy kommune står overfor flere utfordringer, både økonomisk og administrativt. Kommunens økonomi er presset, og det er lite rom for nye tiltak utover det som allerede er vedtatt i budsjettet. Samtidig jobbes det med tiltak for å forbedre skolemiljøet, sikre gode renovasjonsløsninger og gjennomføre nødvendige investeringer i infrastruktur.

Vedtakene om Resultat- og utviklingsplanen, skolemiljø, renovasjonsordningen og utslippssaker, samt investeringen i pumpeledning fra Kårvåg til renseanlegg, viser at formannskapet har prioritert nødvendige tiltak for å sikre stabil drift og langsiktig utvikling.
Kommunen valgte også å avstå fra å overta private veilysanlegg, en beslutning som viser at økonomiske begrensninger setter klare rammer for hva kommunen kan påta seg.
I arbeidet med kommunens framtidige investeringer, som blant annet gjelder utleie av Langøya Bofellesskap, ble det understreket at politiske føringer vil være avgjørende for videre utvikling.

Formannskapets medlemmer påpekte at samarbeid mellom skole, hjem og lokalsamfunn er nødvendig for å redusere mobbetallene og skape et tryggere oppvekstmiljø.
Kommunens utfordringer med økonomistyring, tjenestetilbud og prioriteringer vil bli fulgt opp i senere møter. Formannskapet understreket viktigheten av å balansere økonomiske realiteter med behovene til innbyggerne, samtidig som kommunen må sikre at nødvendige tjenester opprettholdes.