Parkeringshuset inne i Kristiansundsfjellet:
Kan koste over 700 millioner kroner
Hvem skal betale for gigantprosjektet? Ifølge en ny rapport er dette de som allerede betaler på kommunal grunn, samt en planlagt innført beboerparkering.
Kristiansund kommune vurderer bygging av et parkeringsanlegg i fjell for å løse parkeringsutfordringene i sentrum.
Prosjektet, som er delt inn i to byggetrinn, har en estimert kostnadsramme på over 700 millioner kroner.
I rapporten fra Advansia kan vi lese at finansieringen av prosjektet er basert på kommunens samlede parkeringsinntekter, inkludert inntekter fra eksisterende gateparkering og en planlagt beboerparkeringsordning.
Dette er de forespeilede kostnadene fordelt på byggetrinn:
- Byggetrinn 1: Dette trinnet, lokalisert ved Campus med innkjøring fra Fosnagata, vil gi 350 nye parkeringsplasser og ha en kostnadsramme på 219 millioner kroner.
- Opsjon for byggetrinn 1: Opsjonen inkluderer en sekundær innkjøring fra Langveien og 100 ekstra parkeringsplasser, noe som øker kostnadsrammen til 345 millioner kroner.
- Byggetrinn 2: Dette trinnet, med innkjøring fra Langveien ved Kongens plass, vil gi ytterligere 520 parkeringsplasser og ha en kostnadsramme på 371 millioner kroner.
Om finansieringen av prosjektet sier rapporten dette:
- Eksisterende gateparkering genererer for tiden 5,5 millioner kroner i året.
- En ny beboerparkeringsordning vil regulere ca. 1000 parkeringsplasser i sentrumsnære boligområder. Beboere vil kunne kjøpe parkeringstillatelser, mens pendlere og besøkende må betale avgift. Ordningen er estimert til å generere en netto økning i kontantstrømmen på 8 millioner kroner årlig.
Investeringsanalysen viser at kun byggetrinn 1 vil være lønnsomt basert på nåværende forutsetninger. Byggetrinn 1 med opsjon, som anbefales av prosjektgruppen, er ikke lønnsomt uten justeringer.
Analysens analyse av fordeler og ulemper
Fordelene som fremheves er blant annet redusert gateparkering, da fjerning av gateparkering vil frigjøre plass til grøntområder, byrom og bedre forhold for myke trafikanter.
Et parkeringsanlegg vil avhjelpe dagens parkeringsutfordringer i sentrum og kan potensielt bidra til bedre trafikkflyt i sentrum.
På ulempesiden kommer nettopp kostnadene. Den totale kostnadsrammen på over 700 millioner kroner er betydelig, og det faktum at lønnsomheten til prosjektet er usikker, spesielt for byggetrinn 1 med opsjon.
Dermed kan kan kommunen bli nødt til å øke parkeringsavgiftene, noe som neppe vil slå an blant det brede lag. Innføring av beboerparkering vil selvsagt også bety at beboere i sentrum må betale for parkeringstillatelser som de nå ikke betaler for.
Tilhengere av prosjektet argumenterer for at det vil bidra til et mer attraktivt og levende sentrum. De mener at fjerning av gateparkering vil gi bedre byrom og økt bokvalitet. Motstandere peker på den høye kostnaden og usikkerheten knyttet til lønnsomheten. De er bekymret for at prosjektet vil føre til økte parkeringsavgifter for forbrukerne.
Kristiansund kommune må nå ta stilling til anbefalingene fra prosjektgruppen og avgjøre om de vil gå videre med byggingen av parkeringsanlegget i fjell. Før en eventuell byggestart må det gjennomføres en reguleringsplanprosess og utarbeides et konkurransegrunnlag for detaljprosjektering og bygging.