
Politisk strid i Samferdselsutvalget
Samferdselsutvalget i Kristiansund behandlet 8. april flere saker med betydning for hverdagen til innbyggerne, blant annet trafikksikkerhet, drosjeholdeplass og utvidelse av parkeringssone 2. Særlig saken om drosjesentralen skapte politisk uenighet.
Nordmørsposten ønsker å gjøre det enklere for innbyggerne å følge med på hva som skjer i lokalpolitikken. Ved å gjennomgå og formidle offentlig tilgjengelig informasjon, gir vi våre lesere innsyn i hvilke saker politikerne prioriterer, og hvordan beslutninger som påvirker hverdagen i kommunen blir til. Slik bidrar vi til å styrke åpenhet, engasjement og demokratisk deltakelse.
Samferdselsutvalget møttes 8. april
Samferdselsutvalget i Kristiansund avholdt møte tirsdag 8. april 2025 i Formannskapssalen. Møtet startet kl. 13:00 og ble hevet kl. 14:40. Sju medlemmer hadde stemmerett. Ungdomsrådsrepresentant Safa Ahmed Ahmed Ibrahim tiltrådte møtet kl. 14:00, men hadde ikke stemmerett.
Til stede var utvalgsleder Stig Anders Stensvik Ohrvik (Nordmørslista), Gro Santi Johnsen (MDG), Jeanette Lille Andersen (AP), Bengt Gustav Eriksson (SP), Robert Nordvik (FrP), Nils Einar Bjerkås (FrP), samt representanter fra administrasjonen, blant dem byingeniør Vidar Dyrnes og enhetsleder for eiendomsdrift Tormod Borge Skundberg. Varaordfører Linda Dalseg Høvik var også til stede. Ragnhild Helseth (V) møtte for Pål Farstad.
Trafikksikkerhet ved Atlanten vurdert
Møtet startet med en orienteringssak om trafikksikkerheten i Atlanten-området. Byingeniør Vidar Dyrnes presenterte dagens løsninger samt planlagte utbedringer. Han svarte på spørsmål fra utvalget. Det ble ikke fattet vedtak i denne saken.
Samferdselsutvalget godkjente møteprotokoll
Under sak 4/25 ble møteprotokollen fra Samferdselsutvalgets møte 14. januar 2025 behandlet. Det kom ingen kommentarer til protokollen, og den ble enstemmig godkjent.
Drosjevedtak utsatt – politisk uenighet
Sak 5/25 omhandlet juridisk forankring av drosjeholdeplassen i Kristiansund sentrum. Kommunedirektøren hadde innstilt på at det skulle opprettes en festeavtale for Kristiansund Taxi, ettersom tidligere avtale ikke kunne dokumenteres. Forslaget lød:
«Bystyret vedtar å etablere en juridisk forankret løsning for Kristiansund Taxi sin disposisjonsrett til oppstillingsplassen i krysset ved Marstrandsgate/Langveien. Ettersom den opprinnelige avtalen ikke kan dokumenteres, skal det utarbeides en festeavtale for å sikre Kristiansund Taxi en varig og juridisk trygg løsning. Prisen på den foreslåtte festeavtalen skal fastsettes gjennom en administrativ avtale med Kristiansund Taxi, basert på markedsmessige vilkår.»
Robert Nordvik (FrP) foreslo å utsette saken, og dette ble støttet av utvalgsleder Stig Anders Stensvik Ohrvik (Nordmørslista). Ohrvik formulerte følgende utsettelsesforslag:
«Utvalget opplever at det er flere forhold som er uklare, og ber derfor om at saken utsettes og at administrasjonen kommer tilbake med en sak som ivaretar både sentralen og de enkelte løyvehavernes behov for en felles sentrumsnær drosjeholdeplass.»
Ved voteringen fikk utsettelsesforslaget flertall, med én stemme imot – fra Ragnhild Helseth (V).
Vedtak:
«Utvalget opplever at det er flere forhold som er uklare, og ber derfor om at saken utsettes og at administrasjonen kommer tilbake med en sak som ivaretar både sentralen og de enkelte løyvehavernes behov for en felles sentrumsnær drosjeholdeplass.»
Strid om drosjeholdeplass i sentrum
Saken synliggjorde ulike politiske vurderinger:
FrP ønsket mer tid før en beslutning tas, og pekte på uklarheter i saksgrunnlaget.
Nordmørslista mente det var viktig å få en bredere avklaring som også ivaretar enkeltløyvehaverne.
Venstre ønsket å behandle saken umiddelbart.
Nye regler for parkering ved campus
I sak 6/25 behandlet utvalget forslag om å utvide parkeringssone 2 i Kristiansund. Utvidelsen skal skje i retning øvre bydel, og innebærer cirka 150 nye plasser. Bakgrunnen er forventet press når den nye Campus åpner.
Kommunedirektørens forslag til vedtak lød:
«Parkeringssone 2 utvides i retning øvre bydel fra sentrum, for å bidra til ryddighet i nærområdet når Campus åpner. Utvidelsen vil gjelde cirka 150 parkeringsplasser. Det forventes ett økt press på parkering, noe som medfører ett behov for å ha styringsmulighet for å ivareta både besøkende og lokale innbyggere. Dette er ment som ett prøveprosjekt som må evalueres.»
Stig Anders Stensvik Ohrvik (Nordmørslista) fremmet et tillegg:
«Det legges til grunn at beboere kan søke om gratis parkering for husstandens bil nr 1, og redusert betaling for bil nr 2. Det legges til grunn at denne ordningen omfatter hver enkelt boenhet, og gjelder for beboere med folkeregistrert adresse innenfor parkeringssonen.»
Begge forslag ble vedtatt med én stemme imot – fra Nils Einar Bjerkås (FrP).
Vedtaket i sin helhet:
«Parkeringssone 2 utvides i retning øvre bydel fra sentrum, for å bidra til ryddighet i nærområdet når Campus åpner. Utvidelsen vil gjelde cirka 150 parkeringsplasser. Det forventes ett økt press på parkering, noe som medfører ett behov for å ha styringsmulighet for å ivareta både besøkende og lokale innbyggere. Dette er ment som ett prøveprosjekt som må evalueres.Det legges til grunn at beboere kan søke om gratis parkering for husstandens bil nr 1, og redusert betaling for bil nr 2. Det legges til grunn at denne ordningen omfatter hver enkelt boenhet, og gjelder for beboere med folkeregistrert adresse innenfor parkeringssonen.»