Dørene på utsiden grunnet lang last ga for bred henger.

Sjåfør tatt med buksa nede – igjen!

En utenlandsk lastebilsjåfør fikk seg en overraskelse da han ble stoppet under en rutinemessig kontroll på Bergsøy kontrollstasjon. Mannen, som tidligere er dømt for å manipulere kjøretidsskriveren, ble denne gangen tatt uten gyldig sjåførkort.

Publisert

Kontrollen fant sted mandag 2. desember 2024, og avdekket også en rekke andre alvorlige forhold ved flere kjøretøy. Hele 99 kjøretøy ble vurdert for nærmere kontroll i tidsperioden 08.45 til 15.30.

Blant annet ble det funnet vogntog som var for brede, lastebiler med punkterte dekk og kjøretøy som var overlastet. Flere kjøretøy hadde også tekniske mangler som måtte utbedres før de kunne fortsette kjøringen.

Bergsøy kontrollstasjon

Kontrollen avdekket flere alvorlige mangler ved kjøretøyene, inkludert tekniske feil, overlast og manglende førerkort. 

Disse funnene understreker viktigheten av regelmessige kontroller for å sikre at alle kjøretøy er i god stand og at sjåførene har nødvendige kvalifikasjoner, understreker avdelingsingeniør Frank Sandvik hos Statens vegvesen.

Politiet er nå involvert i saken mot sjåføren som ble tatt for å kjøre uten sjåførkort som registrerer kjøretid. De vil undersøke nærmere hvordan mannen har kunnet kjøre uten gyldig førerkort så lenge. Mannen er blitt anmeldt to ganger tidligere for brudd på bestemmelsene om kjøre-og hviletid, da fartsskriveren var manipulert med «svart boks».

– Vi jobber hele tiden for å bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter, og har en nullvisjon for hardt skadde eller drepte i trafikken. Alle som ferdes på norske veger skal komme trygt frem. Ved å holde igjen tunge og lette kjøretøy som har dårlig lastsikring, er overlastet eller har for mye ting i frontruten som hindrer god sikt, gjør vi det vi kan for å gjøre vegen tryggere for alle, sier Sandvik i en pressemelding.

Han peker på at avrenning fra fisketransport kan forårsake glatte og sleipe veger, og kan være til fare for miljøet. Ved å stanse disse kjøretøyene, unngås trafikkfarlige situasjoner.

– Ved å kontrollere at kjøre og hviletid er i henhold til regelverk og at kjøretøyet ikke er lastet med mer enn tillatt, gjør vi det vi kan for å unngå sosial dumping i bransjen.

– Det er viktig for trafikksikkerheten til alle trafikanter at bremsene virker som de skal på lette og tunge kjøretøy og tilhengere. Like viktig er det at dekkene har riktig mønsterdybde, og at lysene er i orden. Vi er derfor daglig ute og kontrollerer både bremser, dekk og lys på kjøretøy og tilhengere, sier Sandvik.

Avdelingsingeniør Frank Sandvik hos Statens vegvesen.
Powered by Labrador CMS