
Skal trekke folk til Kristiansund i helgene
Nytt samarbeid mellom næringsliv og reiseliv skal skape mer liv i byen.
En rekke aktører innen overnatting, handel, kultur og aktiviteter går nå sammen om en ny helgepakke for å lokke flere besøkende til Kristiansund. Initiativet startet som et samarbeid mellom Quality Hotel Grand og Alti Storkaia, men er nå utvidet til å omfatte over 30 virksomheter.
Formålet med satsingen er å skape mer aktivitet i sentrum, øke tilreisende helgeturister og styrke samarbeidet mellom næringslivet.
KNN med på laget
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN) er en av pådriverne i prosjektet. I en uttalelse fremhever næringsforumet betydningen av samhandling for å utvikle sentrum.
– Vi i KNN jobber hardt for å forsterke samarbeidet i sentrum – for å være med å lage en mer levende by – da er dette noe av det viktigste vi kan bidra til å realisere, sier KNN.
De peker spesielt på verdien av initiativ fra enkeltaktører:
– Vi heier på alle som gjør noe ekstra, som tar initiativ de egentlig ikke må og som utrettelig gjør sin del av jobben for at Kristiansund skal være en attraktiv by, sier de videre.
Ønsker flere helgebesøk
Helgepakken er en del av KNNs sentrumsprosjekt «Regionbyen Kristiansund», der målet er å skape vekst gjennom samarbeid og koordinering. Kampanjen starter i palmehelga, men skal fortsette utover året.
– Hensikten med samarbeidet om denne helgepakka er selvsagt at flere legger helgeturen sin hit til Kristiansund, sier KNN.
Hotell som drivkraft
Hotelldirektør John Ferstad ved Quality Hotel Grand har vært sentral i å utvikle konseptet. Det er han som har hatt kontakten med aktørene og koordinert innholdet i pakken.
Markedsføringen skjer både gjennom hotellkjeden Strawberry, og via egne kanaler til alle samarbeidspartnerne. Kampanjen rettes mot potensielle helgebesøkende fra både Nordmøre, Trøndelag og Romsdal.
Et bredt spekter av samarbeidspartnere
Helgepakken kombinerer tilbud på overnatting, shopping, kultur, opplevelser og mat, og inkluderer et imponerende antall aktører innen overnatting, aktiviteter og kultur, pisesteder og butikker i sentrum.
Samarbeid som strategi
Med så mange virksomheter med på laget håper arrangørene å skape en langsiktig og samlende satsing. De legger vekt på at tiltak som dette ikke bare gir kortsiktige effekter for besøk og omsetning, men også bygger opp Kristiansund som en attraktiv og livskraftig by.
Kampanjen følger en større trend i reiselivsnæringen, der pakkeopplevelser og lokal samhandling løftes frem som nøkkelstrategier for å tiltrekke seg gjester og øke verdiskapingen.