LØRDAGSPORTRETTET
![Anne Lise Flavik er tidligere daglig leder i Nordic Light .](https://image.np.no/112102.webp?imageId=112102&width=960&height=548&format=jpg)
Kvinnen bak suksessen til Nordic Light
Med hvalbiff og fagre løfter lokket Anne Lise Flavik verdens største fotografer til Kristiansund. Nå forteller hun den utrolige historien om hvordan Nordic Light ble født – og hvordan hun fant kjærligheten i byen.
Anne Lise Flavik ser tilbake på tiden med Nordic Light International Festival of Photography som en periode preget av hardt arbeid og store opplevelser.
Festivalen vokste fra en vill idé til å bli en av verdens mest anerkjente fotofestivaler.
– Vi klarte det. Nordic Light ble raskt en arena for fotografi i verdensklasse. Når jeg møter fotografer rundt om i verden, snakker de fortsatt om de unike opplevelsene de hadde på Nordic Light i Kristiansund, sier Flavik til Nordmørsposten.
– Det var en tid jeg ser tilbake på med både stolthet og takknemlighet. Vi løftet fram fotografiet og inspirerte både publikum og fotografer fra hele verden, legger hun til.
![Anne Lise Flavik går gjennom fotografier før Nordic Light i 2011. Da holdt Nordic Light til i kjelleren på Arnulf Øverland Galleri på Innlandet.](https://image.np.no/112108.webp?imageId=112108&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=1182&format=jpg)
Nordic Light ble født ut av en idé som oppsto under Kristiansund Kirke Kunst og Kulturfestival (KKKK) i 2005, der Morten Krogvold deltok.
Kristiansund Kameraklubb, med Britt Valderhaug Tyrholm og Lars Liabø i spissen, så potensialet for å lage en egen fotofestival i byen og kontaktet Krogvold for å få ham med.
– Morten var en naturlig frontfigur på grunn av sin posisjon i norsk fotografi. Britt jobbet målrettet med å få ham med, men hun visste også at det trengtes flere ressurser for å realisere idéen, forteller Flavik.
For å komme i gang reiste Tyrholm til Oslo for å overbevise Flavik, som allerede var en nøkkelperson i Krogvolds arbeid og hadde erfaring fra internasjonale fotofestivaler.
– Britt kom til kontoret mitt i Dronningens gate og sa: «Dette skal bli en festival.» Hun var utrettelig. Det måtte en sunnmøring til for å overtale meg, sier Flavik med et smil.
Som Morten Krogvolds høyre hånd tok Flavik raskt ansvar for å sette sammen festivalens struktur og program.
– Siden Britt aldri hadde vært på en fotofestival, ble det mitt ansvar å kontakte fotografene, sette opp programmet og sørge for at alt det praktiske falt på plass. Morten hadde mange visjoner og idéer, og vi jobbet tett sammen for å realisere dem. Jeg hadde erfaring og kjente allerede noen av de beste. Nå kunne vi lage det beste av det beste, poengterer hun.
![Det gikk med mange timer forran skjermen for å få til en fotofestival forteller Anne Lise Flavik.](https://image.np.no/112110.webp?imageId=112110&width=960&height=548&format=jpg)
Det første Flavik gjorde, var å kontakte James Nachtwey, en av verdens mest anerkjente fotojournalister.
– Da han sa ja, brukte jeg det som et springbrett til å kontakte Alex Webb og Bruce Gilden. Jeg fortalte dem at James skulle delta, og det førte til at også de takket ja, forteller hun.
Dette satte fart på prosessen. Flavik ble engasjert som programsjef, og etter hvert fikk festivalen med seg store navn som Mary Ellen Mark, Steve McCurry og Bruce Davidson.
– Fotografene snakket med hverandre, og ryktet spredte seg om at Nordic Light var en festival verdt å delta på. Det var en fantastisk opplevelse å se dette ta form, sier hun.
![Utstillingene ble åpnet med parade og korps gjennom Kristiansunds gater. Her er Anne Lise Flavik og Morten Kroogvold med NRK på slep.](https://image.np.no/112168.webp?imageId=112168&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=644&format=jpg)
– Vi la vekt på å gjøre alle fotografene som bidro til «very important persons». De ble bært på gullstol og ble servet gjennom frivillige som sto på pinne og gjorde oppholdet deres helt magisk. De følte seg sett og satte stor pris på felles måltider og samvær i baren over et glass, forteller Flavik.
Anne Lise deler også en anekdote om hvordan hun lokket fotografer med at de kunne få se hval hvis de deltok på Nordic Light. Hun husker med latter hvordan den verdenskjente fotografen Martin Parr så ned på hvalbiffen sin og sa: «Well, you never said anything about if it was going to be dead or alive.»
![Det var viktig at fotografene følte seg velkommen og at de ble godt tatt vare på. F.v.: Morten Krogvold, Anne Lise Flavik og Amedeo Thurello (italiensk motefotograf) som får en klem av Anne Lise.](https://image.np.no/112170.webp?imageId=112170&width=960&height=548&format=jpg)
Flavik beskriver hvordan festivalen kombinerte høy kunstnerisk kvalitet med unike opplevelser.
– Vi tok fotografene med på båtturer, til Grip og rundt i Kristiansund. Alex Webb sa en gang at lyset her var noe av det mest spesielle han hadde opplevd. Det var fint å høre det fra en fotograf på hans nivå, forteller hun, og legger til at krigsfotografen Don McCullin uttalte at dette var stedet å være når «bomben» faller.
De frivillige spilte en avgjørende rolle i festivalens suksess. – På det meste hadde vi over 200 frivillige som bidro med alt fra å male og snekre til å rigge utstillinger. Deres innsats var uvurderlig. Festivalen hadde ikke vært mulig uten dem, sier Flavik.
Hun trekker også fram hvordan det sosiale fellesskapet mellom fotografene og de frivillige skapte en unik atmosfære.
– Fotografene spiste middag sammen med de frivillige, deltok i samtaler og ble en del av miljøet. Mange sa at dette var noe helt spesielt, og det gjorde festivalen til noe mer enn bare en faglig arena, sier hun.
![Det var et høydepunkt for fotografene å bli med til fiskeværet Grip , en times båttur utenfor Kristiansund. Her blir Leif Preus grunnleggeren av bla. Preus Foto og Preus Museum i Horten, fotografert av Anne Lise Flavik.](https://image.np.no/112194.webp?imageId=112194&width=960&height=548&format=jpg)
Nordic Light var også en viktig arena for unge fotografer.
– Vi arrangerte konkurranser der studentene kunne sende inn bilder anonymt. En jury bestående av verdens beste fotografer vurderte bidragene og ga tilbakemeldinger. Dette var en sjelden mulighet for unge fotografer til å lære og utvikle seg, sier hun.
For Flavik var fotografiets kunst alltid festivalens kjerne. – Målet vårt var å vise fram det beste innen fotografi, både teknisk og kunstnerisk. Vi sørget for bredde i programmet, slik at det var plass til både gatefotografi, naturfotografi, portretter og kunstfotografi. Det handlet om å engasjere og inspirere, sier hun.
Selv om festivalen handlet om fotografi, fikk tiden i Kristiansund også stor betydning for Flaviks privatliv.
– Da jeg i 2009 ble tilbudt jobben som daglig leder, pendlet jeg til Kristiansund for å jobbe med festivalen. Jeg kjøpte meg en liten leilighet der, og det var en fantastisk opplevelse. Jeg møtte også mannen min, Kjell Bjarne Dahl, her. Det var den største gavene jeg fikk gjennom denne perioden, sier hun.
![Anne Lise Flavik og Kjell Bjarne Dahl giftet seg 26. mai 2018. På samme måte som de store utstillingstogene på Nordic Light så må det være parade med trommer og blåsere.](https://image.np.no/112191.webp?imageId=112191&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=644&format=jpg)
Etter at Anne Lise Flavik sluttet i Nordic Light, ble hun engasjert for å realisere Fotografihuset i Oslo. I 2019 startet hun Blueberry Photography sammen med Katrine Adler-Gjerde, et selskap som kombinerer deres lidenskap for fotografi og arrangementer. Med fokus på masterklasser, workshops og events for både profesjonelle fotografer, entusiaster og barn, har Flavik vært en pådriver for å inspirere og utvikle talent i fotomiljøet.
![Anne Liise reiser ofte til hytta ved Halsafjorden for å fiske sammen med sin mann.](https://image.np.no/112174.webp?imageId=112174&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=664&format=jpg)
Anne Lise og Kjell Bjarne tilbringer mye tid på familiens hytte ved Halsafjorden.
– Vi reiser ofte dit for å fiske.
– Selv om jeg ikke lenger er involvert i Nordic Light, følger jeg med og ønsker Nordic Light 2.0 alt godt. Jeg håper de fortsetter å satse på kvalitet og bygge videre på det vi startet, avslutter hun.